ANNONS

Från röda till svarta siffror

Med rätt fokus och genomarbetad affärsidé så är chanserna goda att lyckas

ANNONS

Den här veckan tycker jag det har varit tunt med nyheter när jag vaknat men idag small det till, åtminstone i Dagens Industri.

Pionjären Linas Matkasse vänder resultatet främst beroende på minskad marknadsföring, satsning på befintliga kunder och operativ förmåga. Det tror jag är rätt melodi för att positionera sig mot jinternationella jättar som kan ösa på med marknadsföring. Att ligga nära sina kunder och bygga community är aldrig fel.

Efva Attling är ett annat företag som går från knallrött till svarta siffror. Efva Attling har alltid varit kreativ och andats klass och har ni inte kollat in The Högdalen tycker jag ni ska göra det. Mycket snyggt!

https://www.efvaattling.com/sv/the-hogdalen/

Det tredje företaget som det skrivs om i DI är Joy.

Återuppstånden från de döda. Ägartrion Sofia Valentin, Åsa Parsmo och Anna Ullman Sersé väcker nytt liv i företaget och affärsidén:

"att göra någonting för en kvinna som kommit några år fram i livet och att hjälpa kvinnor hitta sin stil och lära känna sin kroppsform och färg för att bygga en långsiktigt garderob"

Den affärsidén känns väldigt genomarbetad och ett bra exempel på varför de finns och i vilket syfte.

Internationellt

Igår landande IMRG (UK motsvarighet till Svensk Digital Handel nästan) Home delivery report i min mejl. Ni kan ladd ner rapporten här:

https://www.imrg.org/data-and-reports/imrg-reports/consumer-home-delivery-review-2020-21/

Det som jag tyckte var mest intressant är sid 12. I Sverige har kontaktlösa leveranser blivit otroligt populärt ex lämna utanför dörren i brevlådan eller paketboxen. I Uk är det helt diametral skillnad som ni kan se på den här bilden. Mycket intressant och ett bra exempel på att sja man gå in i andra länder gör en ordentlig research vilka preferneser som gäller där.

Avslutningsvis så väntar jag med intresse på att Stockman med Lindex i portföljen ska släppa sin rapport idag fredag.

Trevlig helg

Arne

 

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se