ANNONS

PostNord smög ut hemlig leveranssatsning: "Har saknats"

Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige

"Har redan fått många positiva kommentarer".

ANNONS

Nu har PostNord uppdaterat sin app och möjliggjort för sina användare att spåra sin hemleverans i realtid. Funktionen, som även finns på webben, är tillgänglig i 37 svenska städer och lanseras officiellt idag.

LÄS ÄVEN: Nytt: PostNord låter kunderna flytta sina paket mellan ombud

När alla större tätorter nu har fått denna nya funktionalitet är det dags att införa den i de mindre städerna, nämligen orter med 5000 till 30 000 invånare, där PostNord erbjuder kvällsleveranser 1-5 dagar i veckan. I slutet av mars bör alla kvällsleveranser ha realtidstracking, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Rent praktiskt kommer det funka som så att när mottagaren väntar på en hemleverans får personen ett sms om att paketet är på väg, och en länk som gör det möjligt att följa leveransen. Vyn visar mottagaren en karta och PostNords bil som symboliserar den kommande leveransen. Mottagaren får även tillgång till en nedräkning gällande hur många stopp som är kvar tills paketet är framme.

Detta är en funktion som många leveransföretag använder sig av, bland annat Budbee och Airmee.

Den nya spårningsfunktionen kan dock flera PostNord-användare redan hunnit se, eftersom företaget släppt livespårning i vissa städer tidigare.

Vi ville se att funktionen fungerar som den ska och har därför smugit ut livetracking stad för stad. Det handlar både om att våra system ska integreras men också om nya rutiner för våra 10 000 förare, säger Peter Hesslin, chef för e-handel och logistik på PostNord Sverige.

Att mottagaren kan se att paketet är på väg skapar en trygghet i leveransen som vi tidigare har saknat. Vi har redan fått många positiva kommentarer från mottagarna som uppskattar funktionen.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se