ANNONS

Grillhandlaren slog nätrekord: “Vi kunde sålt för det dubbla”

Isabella Kron (t.h.) samt e-grillning på lagret med kollega

Omsatte 5 miljoner online.

ANNONS

E-handeln Bluegaz, med säte i Malmö, startade sin försäljning på nätet 2019. Under förra året sa det dock pang i försäljningen när corona-pandemin slog till och konsumenterna valde att spendera mer på hemmet.

Företaget, som säljer egendesignade grillar online, har vuxit rekordartat under pandemin och lagret ska ha stått tomt efter bara några månader.

Att folk skulle satsa mer på sina hem i år kunde ingen förutse, vi hade nog kunnat sälja för dubbelt så mycket om vi hade haft prylarna hemma. Vi är ändå väldigt nöjda med det enorma intresset vi sett i år, säger Isabella Kron som är e-handelschef på Bluegaz, till Ehandel.

Under 2019 omsatte man ungefär en miljon online men detta ökade under förra året till fem miljoner kronor. Företaget säljer även i andra kanaler men e-handeln närmar sig nu hälften av omsättningen. Totalt under fjolåret sålde man grillar för 11 miljoner.

Grillning har, enligt Bluegaz, blivit en gemensam aktivitet och något som kan göras coronasäkert med lite avstånd.

Grillning ska aldrig handla om en ensam machogubbe som står och vaktar köttbiffarna, fokuset ska vara umgänge och att ha det trevligt tillsammans. Paella är ett bra exempel på det. Även om svenskar behövt hålla avstånd och avstå från resor det senaste året har det gått utmärkt att samlas runt en grill och fortfarande få till den där utomlandskänslan, säger Isabella Kron.

Målet för Bluegaz är nu att dubbla fjolårets försäljning på nätet och därmed nå upp till 10 miljoner för e-handeln 2021. Man satsar nu även mer på egna recept och man har bland annat anställt en receptkreatör till hemsidan med fokus på vegetarisk grillning.

Att grilla kan beskrivas som ett sätt att resa i sinnet, säger Isabella Kron.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se