Den tyska matkasseuppstickaren HelloFresh har satsat på tillväxt och varumärkeskännedom från start. Bolaget signade snabbt samarbeten med många stora influencers som flitigt har spridit ordet om bolaget i allt från sociala medier och Youtube till bloggar och poddar. Och ansträngningarna har lönat sig.
LÄS ÄVEN: Hellofresh värderas till 68 miljarder: ”Hade en lite annorlunda plan”
Under det sista kvartalet i fjol ökade HelloFresh-gruppens omsättning med 120 procent och summerades till cirka 11,1 miljarder kronor. Rörelseresultatet (EBITDA) ökade med 350 procent och uppgick till 1,75 miljarder kronor.
För helåret 2020 mer än dubblade koncernen också omsättningen, och landade på totalt 38 miljarder kronor. Rörelseresultatet flög samtdigt i raketfart och växte med över 980 procent, och uppgick till 5 miljarder kronor.
2020 präglades utan tvekan av överraskande händelser. Men vi lyckades att snabbt skala upp vår verksamhet för att möta den ökande efterfrågan på matkassar. Jag är väldigt stolt över vårt team, som levererade över 600 miljoner måltider till våra kunder, säger Dominik Richter, vd och grundare av HelloFresh, i rapporten.