ANNONS

Allt rasade - nu börjar han om med ny storsatsning: "Inte jättekaxig"

Albin Sandell laddar om med ComFoo

Ur askan från SweJoy in i elden på ComFoo.

ANNONS

Att driva eget företag är ingen dans på rosor. Även om det började bra för Albin Sandell och hans SweJoy. Han blev både prisad och fick träffa prins Daniel. Affärsidén var att ta ett nederländskt bolags färdiga drinkar till Sverige under ett eget varumärke och starten var lovande. Men trots all uppståndelse slutade resan i moll.

Det är lite jobbigt att ta upp, det är inte kul att prata om. När vi skulle ta fram produkterna i vårt eget namn så ville vi ha det på svenska och efter lite diskussioner bestämde vi det. Jag flög ned till Nederländerna och skrev på kontraktet och planen var att varorna skulle komma ut i butik under varumärket SweJoy, eftersom det gick så pass bra för oss, säger Albin Sandell till Ehandel.

Men så blev det inte. För när pallarna med produkter väl kom fram stod det nederländska företagets namn på dem och vips var butikerna ute ur leken. För även om produkterna var samma, så var det varumärket SweJoy de ville ha på hyllorna.

När jag läste avtalet igen så upptäckte jag att jag hade missat lite, de hade ändrat från det vi hade pratat om. Jag var helt enkelt för blåögd och gjorde ett förhastat val. Jag skulle åkt hem, tittat igenom det och funderat på saken. Och kort efter sålde tidigare vd:n och ägaren sina rättigheter och lämnade. Så plötsligt stod vi där med massor av pallar med produkter som vi inte kunde betala.

Han poängterar flera gånger att han inte blev lurad, utan själv borde ha varit mer noggrann med att läsa avtalet på plats. Och att han inte heller har något otalt med bolaget idag. Särskilt inte då den nuvarande ledningen är en helt annan än då.

När allt höll på att rasa ihop erbjöd sig också den nya ledningen från det nederländska bolaget att köpa upp SweJoy. Men budet var inte tillräckligt bra, menar Albin. Istället valde han att själv försöka rädda det på egen hand.

Jag lade in nästan alla pengar jag hade privat för att rädda bolaget. Jag tänkte att vi kan ta oss ur detta, bara vi kämpar som satan. Det var inte den roligaste perioden. Det blev väldigt stora risker och vi sålde inte i närheten av det förväntade av den nya produkten. Med nya betalnings- och leveransvillkor fick vi också problem att hålla saker i lager, så kunderna blev missnöjda och började flytta över till det nederländska bolaget istället.

"Kände sig färdig med allt"

Det slutade, som ni förstår vid det här laget, i konkurs.

Då kände man sig rätt färdig med allt. Man kände sig inte jättekaxig där när man kom ned till tingsrätten och lämnade in pappren.

Men när han själv kände att han trillat ned på botten och att allt var över, så fick han en rejäl knuff från en av sina investerare, vid namn Anders Cederberg. Han visste nämligen att Albin Sandells största dröm var att lansera egna produkter under ett eget varumärke i kategorin framtidsmat, alltså shakes som ska kunna ersätta hela måltider. Snart klev ytterligare två investerare ombord på skutan och plötsligt var ett nytt bolag i görningen.

Nu skulle man skapa egna shakes under eget varumärke, med svenska råvaror och tillverkning här hemma. Efter att ha hittat bolaget Caldic i Malmö, som kunde sköta produktionen, så var bollen i rullning.

Det var viktigt för oss att ta fram en så fin produkt som möjligt och göra den så bra som möjligt. Vill man göra något på riktigt får man inte ta några genvägar.

Vi tog fram runt 50 olika versioner av vårt pulver för att få fram den produkt som jag känner att jag verkligen kan stå bakom och säga att det här är det bästa vi kan ta fram. Sen kommer vi förstås att kunna förfina det ännu mer över tid, men nu hade vi en produkt jag kunde ställa mig bakom till 100 procent.

Det är inga billiga råvaror, det kostar att skapa tester och producera här hemma. Du har ett litet bolag. Det måste ha varit dyrt?

Jag kan säga att det hade inte gått utan mina investerare, Anders Cederberg, Anders Albäck och Bengt "Fuffe" Åkesson. Vi hade aldrig kunnat skapa detta i den skalan om vi inte haft det startkapitalet. Men de tror samtidigt väldigt hårt på det här och vi var väldigt måna om att det skulle bli rätt från början. Vi har även fått hjälp av Almi och utan det startkapitalet hade vi förstås inte haft de nivåerna. Det var såklart en stor risk men "scared money don't make money".

Hur det blir med den saken för förstås framtiden utvisa. Men starten blev mycket lovande och efter att ha sjösatt ComFoo lät uppskattningen inte vänta på sig.

Sedan vi lanserade har vi bara fått positiva omdömen och mycket positiva kommentarer. Folk märker att det är en stor kvalitetsskillnad, det är det där lilla extra. Vi har inte kommit halvvägs eller 90 procent med produkten, utan hela vägen fram.

"Blev chockad"

Ett av bolagets viktigaste målsättningar är att vara så hållbara som möjligt. Det är också därför man valt mestadels svenska produkter och svensk produktion. Och när Albin jämförde bland några av konkurrenterna hittade han råvaror och produktion som flög över nästan hela jordklotet.

Vi vill även fortsättningsvis skapa den bästa produkten vi kan och samtidigt ha minimal klimatpåverkan med mestadels svenska ingredienser och tillverkning. Sedan kommer vi att ta fram andra varianter med exempelvis mindre kolhydrater och högre proteininnehåll. Vi vill också skapa en produkt som är mer anpassad till samhället, som till exempel skulle lämpa sig väl vid en krissituation som den vi varit och är i nu, där det kan vara svårt att få tag i varor. Där ser vi väldigt stor potential.

Ni är bara i början på resan, hur har det gått så här långt?

Vi grundade företaget 2020 och har minus då, eftersom vi bara gjorde massor av investeringar och inte sålde något. Men under 2021 kan vi nog skapa vinster. Och 2022 är jag hundra procent på att vi kommer gå med vinst. Särskilt en av investerarna är väldigt hård med att vi ska vara ett vinstdrivande bolag - det är jätteviktigt.

Under 2021 ska vi omsätta minst en och en halv till två miljoner kronor. Och vi har redan sett en enorm skillnad bara från januari till februari och då är det inte över än. Mängden beställningar gick upp med 75 procent. Jag blev lite chockad när jag kollade lagersaldot och upptäckte att nästan allt var borta.

Det är en väldigt nischad produkt, finns det en tillräckligt stor marknad för att matcha planerna?

När vi peakade med förra bolaget nådde vi runt 400 000 i månaden och då fanns det fortfarande en stor mängd kvar att nå ut till. Folk äter frukost och det vi säljer är i grund och botten mat. Vår utmaning är att få folk att förstå vad vi säljer. Sen vill vi givetvis lansera i Europa och över hela världen såklart. Men först ska vi få till allt här hemma.

"Mycket roligare nu"

ComFoos shakes ska alltså kunna ersätta en hel måltid, exempelvis frukost. Köper man det största paketet blir priset per shake/måltid 17 kronor. Varje shake ska också täcka 20 procent av dagsbehovet med sitt näringsinnehåll. I dag säljer man direkt till konsument via sin egen e-handel, men kommer snart att lägga till ytterligare tjänster.

Vi har bara direktsälj än så länge, men vi kommer att skapa en möjlighet att prenumerera på våra produkter också. Först vill vi testa vattnet lite innan vi börjar dra igång allt, så att allt fungerar som det ska. Men vi kanske implementerar redan nästa månad att man kan abonnera på maten.

Med allt igång hoppas nu Albin Sandell att ComFoo blir allt det som SweJoy aldrig blev. Kanske kan det bli en revanschstory, men det återstår mycket arbete innan den är i hamn. Klart är i alla fall att han nu verkligen får breda ut vingarna och ge sin dröm chansen på riktigt.

Det är mycket roligare att sälja nu och att kunderna tycker om produkten, eftersom det är vi själva som har tagit fram och gjort den från grunden. Det är vårt recept och koncept. Det ger en extra kick verkligen, avslutar Albin.

LÄS ÄVEN: Prisregn över e-handlaren Albin Sandell – fick träffa Prins Daniel

Nils Lund
nils@ehandel.se