ANNONS

Skallen full av tankar

Efter en galen e-handelsvecka finns det mycket att sortera och strukturera. Skönt att det är helg snart.

ANNONS

Postnords E-barometer för 2020 har fått mycket uppmärksamhet i veckan.

Igår hade både Market och Ehandel.se listan av de mest populäraste e-handlarna som vi presenterade i rapporten.

https://www.ehandel.se/har-ar-sveriges-popularaste-e-handlare-och-de-som-backar

Båda nyhetssajterna tog upp att Amazon tappat ett par placeringar jämfört med 2019. Jag tycker inte det är konstigt då förväntningarna på Amazon.se var skyhöga och många trodde att den svenska siten skulle vara lika utvecklad som ex. deras US,Uk eller tyska site och då blev besvikelsen stor när så inte var fallet.

Att Apotea är ännu mer populär än förra året är smått fantastiskt men lite oroande också. Det ska bli spännande att se om ICA:s klättring på listan är tillfällig eller om de klättrar ytterligare nästa är.

Att mat på nätet får mycket uppmärksamhet är inte konstigt med tanke på att det egentligen är under 2020 det relativt stora genombrottet har kommit i Sverige och gått från att stå för 2 % till 4 % av den totala handeln.

Häromdagen skrev jag om att mat på nätet stod för drygt 12 % i UK och idag läser jag att förhållandet är ungefär lika i  US enligt emarketer. https://www.emarketer.com/content/2021-online-grocery-sales-will-surpass-100-billion?ecid=NL1014

Svenska dagbladet har en intervju med Axfoods VD Clas Balkow idag: " Det kommer att bli dyrare att få maten hemkörd"

Han ser hemkörning av mat som en premium produkt och för Axfoods del tror han på beställ på nätet hämta i butik. I andra änden har vi Kinnevik som investerar hårt i Mathem och norska kolonial som fokuserar på hemkörning av mat. Hur mycket är konsumenten beredd att betala för hemkörning på sikt? Priset är fortsatt en väldigt avgörande faktor för att e-handla och kommer bekvämligheten att få hem mat övertrumfa priset i ett längre perspektiv?

En annan kategori som faktiskt har växt mer än dagligvaror och hälsa skönhet under 2020 är möbler/heminredning. Tillväxten var hela 63% och kategorin har nu en e-handelsandel på 11 %.. Här kommer det fortsatt att hända stora saker under 2021 tror jag. Under 2020 såg vi BGH köpte upp Nordic Nest och Egmont köpte Royal Design, Mio går som tåget och Ikea är mitt inne i en gigantisk  digital omtransformering.

Mitt tips är att tillväxten för kategorin även under 2021 kommer att ligga på andra plats efter dagligvaror.

För er som vi fördjupa er lite i kategorin och spekulera lite i vart kategorin är på väg kan jag rekommendera att ha koll på Wayfair. De gör en fantastiskt bra "Investor presentation" som ni kan läsa här:

https://s24.q4cdn.com/589059658/files/doc_financials/2020/q4/Investor-Presentation-Q4-2020.pdf

Jag är helt övertygad om att både Ikea och Mio har järnkoll på Wayfair.

Ett annat företag som är superspännade att följa nu är Klarna.

Om jag tycker Kinnevik är offensiva med sina mat investeringar så skulle jag säga att Klarna är i det närmaste aggressiva i sin USA satsning.  Klarnas marknadschef David Sandström får verkligen leva ut där 🙂

Ett exempel är detta: https://www.forbes.com/sites/laurendebter/2021/02/18/swedish-payment-company-klarna-takes-on-qvc-with-push-into-livestream-shopping/?sh=516b3e007c6a

 

Arne Andersson
arne@ehandel.se