Nu har Sellpy gjort debut hos Reklamombudsmannen. Secondhandföretagets annons, där en kvinna ligger i högt gräs, med sitt vänstra ben lyft rakt upp samtidigt som hon håller en hand på smalbenets ovansida, upprörde en åskådare.
Att sälja begagnade produkter med en kvinnas kropp som sexualiseras och objektifieras, kan endast beskrivas med att vara könsdiskriminerande och sexistisk, skriver anmälaren till RO.
Sellpy svarar att man tycker att det är tråkigt att annonsen väckt anstöt, och att man beklagar detta. Företaget förklarar att tanken bakom kampanjen var enkel - att "ha kul med mode".
KamÂÂpanjen har porträtterat kvinnor och män som skrattar och ler för att betona den roliga aspekten, som Sellpy menar fortfarande kan finnas kvar i shopping och mode.
För den här bilden valde vi ett igenvuxet tĂĄgspĂĄr som bakgrund som symbol för den gröna utveckÂlingÂen. Med leendet och posen var förhoppningen att betona den rebelliska och roliga aspekten i det cirkulära sättet att konsumera. Sellpy har valt plagg frĂĄn sitt eget utbud som var relevanta för en sensommarkampanj.
När Reklamombudsmannens opinionsnämnd skulle pröva inlägget slutade det med att ledamöterna hade delade åsikter. Å ena sidan kan vinkeln som kvinnan är fotograferad från och sättet hon håller upp sitt vänstra ben - "i viss mån anses förmedla ett sexualiserande intryck". Men å andra sidan är hennes blick "mer lekfull och kaxig än sexualiserad".
Vid en sammantagen beÂdömÂning finner nämnden att kvinnan inte framÂställs som ett sexobjekt pĂĄ ett nedvärderande sätt.
Den ledamoten som inte höll med om att Sellpy borde frias menar att "modellen framställs som ett objekt snarare än ett subjekt".
Genom det sätt hon fotograferats ovanifrĂĄn, att hon ligger ned snarare än stĂĄr upp och är aktiv, och att hon har ett naket ben sträckt rakt upp. Framställningen av kvinnan saknar en given koppling till det som marknadsförs och reklamen framställer därför kvinnÂan som ett sexobjekt pĂĄ ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.
Trots att en röst ville fälla Sellpy, sĂĄ blev det inte fallet. Sju ledamöter var eniga i beslutet om att Sellpy inte borde fällas och att reklamen inte är inte könsÂdiskÂrimiÂnÂerande och strider därÂmed inte mot ICC:s regler.