ANNONS

Sellpy kritiseras: "Säljer begagnade produkter med en kvinnas kropp"

Nämnden var oenig.

ANNONS

Nu har Sellpy gjort debut hos Reklamombudsmannen. Secondhandföretagets annons, där en kvinna ligger i högt gräs, med sitt vänstra ben lyft rakt upp samtidigt som hon håller en hand på smalbenets ovansida, upprörde en åskådare.

Att sälja begagnade produkter med en kvinnas kropp som sexualiseras och objektifieras, kan endast beskrivas med att vara könsdiskriminerande och sexistisk, skriver anmälaren till RO.

Sellpy svarar att man tycker att det är tråkigt att annonsen väckt anstöt, och att man beklagar detta. Företaget förklarar att tanken bakom kampanjen var enkel - att "ha kul med mode".

Kam­­panjen har porträtterat kvinnor och män som skrattar och ler för att betona den roliga aspekten, som Sellpy menar fortfarande kan finnas kvar i shopping och mode.

För den här bilden valde vi ett igenvuxet tågspår som bakgrund som symbol för den gröna utveck­ling­en. Med leendet och posen var förhoppningen att betona den rebelliska och roliga aspekten i det cirkulära sättet att konsumera. Sellpy har valt plagg från sitt eget utbud som var relevanta för en sensommarkampanj.

När Reklamombudsmannens opinionsnämnd skulle pröva inlägget slutade det med att ledamöterna hade delade åsikter. Å ena sidan kan vinkeln som kvinnan är fotograferad från och sättet hon håller upp sitt vänstra ben - "i viss mån anses förmedla ett sexualiserande intryck". Men å andra sidan är hennes blick "mer lekfull och kaxig än sexualiserad".

Vid en sammantagen be­döm­ning finner nämnden att kvinnan inte fram­ställs som ett sexobjekt på ett nedvärderande sätt.

Den ledamoten som inte höll med om att Sellpy borde frias menar att "modellen framställs som ett objekt snarare än ett subjekt".

Genom det sätt hon fotograferats ovanifrån, att hon ligger ned snarare än står upp och är aktiv, och att hon har ett naket ben sträckt rakt upp. Framställningen av kvinnan saknar en given koppling till det som marknadsförs och reklamen framställer därför kvinn­an som ett sexobjekt på ett sätt som är nedvärderande för kvinnor i allmänhet.

Trots att en röst ville fälla Sellpy, så blev det inte fallet. Sju ledamöter var eniga i beslutet om att Sellpy inte borde fällas och att reklamen inte är inte köns­disk­rimi­n­erande och strider där­med inte mot ICC:s regler.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se