Vilka var konsumenternas favoritbutiker på nätet under 2020? Det har Postnord åter tagit reda på i E-barometern. I topp hittar vi inga större överraskningar. Apotea tronar återigen överlägset i ensamt majestät på första platsen med 15,3 procent av rösterna - en ökning från förra året.
Zalando kniper andraplatsen igen, men den här gången har man tappat några röstandelar och landar på 5 procent. Trea är H&M, som klättrar två placeringar, med 4,1 procent av rösterna.
Det stora utropstecknet är dock ICA. Dagligvarukedjan har nämligen fått sig ett oerhört uppsving i e-handeln och klättrar från plats 29 till 9 under 2020.
Andra som skapat muntra miner bland e-handelskonsumenterna är särskilt hemelektronikaktörer som Webhallen, Netonnet, och Inet där samtliga ökat sina röstandelar under året.
Amazon överraskar
Så ser det däremot inte ut bland de utländska e-handlarna. Här har samtliga på topp 20 tappat och mest anmärkningsvärt är kanske att Amazon tappar två placeringar, trots lanseringen i Sverige. Wish rasar dessutom rejält på listan från plats 11 till 16.
Och för den nu som brinner av iver att få se hela listan, så kommer den här.
Sveriges populäraste e-handlare
1 (1), Apotea, 15,3%
2 (2), Zalando, 5,0%
3 (5), H&M, 4,1%
4 (4), Adlibris, 3,9%
5 (3), CDON, 3,2%
6 (7), Webhallen, 2,6%
7 (6), Tradera, 2,3%
8 (10), Bokus, 1,8%
9 (29), ICA, 1,6%
10 (8), Amazon, 1,5%
11 (15), Netonnet, 1,5%
12 (16), Matsmart, 1,5%
13 (9), Boozt, 1,4%
14 (18), Lyko, 1,4%
15 (12), Asos, 1,3%
16 (11), Wish, 1,2%
17 (20), Åhléns, 1,2%
18 (14), Ellos, 1,1%
19 (21), Inet, 1,1%
20 (22), Skincity, 1,1%
Källa: E-barometern