Klarna fortsätter att breda ut sig. 2020 växte betaljätten sig ännu större och kunde räkna hem en omsättning på 10 miljarder kronor under året, en ökning med 3 miljarder från året innan. Allra bäst går bolaget i Tyskland där man växte från 2,6 miljarder till 3,55 miljarder kronor under 2020. I Sverige ökade man från 2,4 till 2,7 miljarder kronor.
Men tillväxten har också kostat på. Förlusten ökade även den och gick från minus 900 miljoner till negativa 1,4 miljarder kronor under 2020.
Förra året medförde förändringar som saknar motstycke i den globala ekonomin, något som har transformerat kundernas bank- betal- och shoppingvanor. Klarna har anpassat sig väl, stöttat återförsäljare att röra sig mot online, samtidigt som vi erbjudit konsumenterna överlägsna shoppingupplevelser med betalalternativ som möter deras nya behov, säger Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna, i en kommentar.
Klarna har under året även satsat hårt på att etablera sig i USA, inte minst genom att kraftigt öka sin synlighet i landet. Det verkar ha givit resultat. Under det fjärde kvartalet valde 15 miljoner konsumenter att genomföra sina köp med hjälp av Klarna. Dessutom finns man i kassan hos 20 av USA:s 100 största återförsäljare.
Nu blickar bolaget fram emot ett mer normalt år, där kunderna återigen börjar röra sig mer ute bland butikerna.
2021 kommer att bli ännu ett år med förändringar när kunderna sakta börjar röra sig tillbaka till de fysiska butikerna, med förväntningar på samma flexibilitet som de nu vant sig vid. Klarna kommer att fortsätta att förnya i alla kanaler och vertikaler och förse konsumenterna med transparens, kontrol och flexibilitet, säger Sebastian Siemiatkowski.