ANNONS

De testlanserade e-handeln - sålde slut direkt: "Väldigt kul!"

Caroline Meschke, vd på Shewy

"Efterfrågan har varit hög från start".

ANNONS

När Shewy, som tar fram vitaminberikade tuggummin, testlanserade sålde man slut lagret omedelbart. Nu avslöjar bolaget att försäljningen, redan efter en månad, slagit alla förväntningar.

LÄS ÄVEN: Profilens nya satsning sålde slut direkt – tunga namn investerar

Vi har redan sålt cirka 250 lådor med vardera åtta paket i, alltså runt 2000 tuggummiförpackningar totalt. Men vi har tyvärr haft slut på lagret mestadels av tiden, säger Caroline Meschke, vd på Shewy, till Ehandel.

Efterfrågan har varit hög från start. Vi sålde alla boxar vi hade på bara några timmar under lanseringen, vilket var runt 120 lådor. Dessutom har vi även sålt ett hundratal produkter till utvalda återförsäljare.

Shewy är ett renodlat e-handelsföretag men begränsar inte varumärket till någon specifik försäljningskanal, berättar Caroline. Det viktiga är att finnas där kunden är.

Vi vill bygga ett digital varumärke i nära dialog med våra kunder, och finnas på de ställen som tillför värde för vårt varumärke, säger hon.

Företaget kommer att finnas på strategiskt utvalda platser för att dels finnas nära kunden och dels för att bygga varumärkeskännedom.

Vi har hittills fått visat intresse från apotek, gym, hotell, salonger och olika närbutiker. Häromdagen hörde även Harrods, det brittiska varuhuset, av sig, vilket såklart känns väldigt kul!

Samarbetsförfrågningar trillar in från alla världens hörn just nu, och företaget har inte varit blyga med att utforska sina möjligheter på andra marknader.

Men samtidigt som man blickar bort om Sveriges gränser är man fast besluten om att Shewy ska fokusera på den svenska marknaden till en början.

Först och främst vill vi etablera varumärket och våra modell här i Sverige. Men vi har också två pågående samarbeten i Mellanöstern, och ett långsiktigt mål är att slå igenom i USA. Exakt när det kommer att ske är dock än så länge oklart, säger Caroline.

Idag är vi i dialog med aktörer i Storbritannien, bland annat med Harrods som jag nämnde. Vi kommer att behöva utvärdera vad som blir strategiskt bäst för varumärket, men vi har många möjligheter att utforska just nu.

Har ni stött på några utmaningar än? 

Som för de flesta nystartade D2C-varor är det en utmaning att hantera efterfrågan samt bygga ett lager som är anpassat därefter, utan att dra på sig stora kostnader, säger Caroline.

I fredags släppte företaget en ny smak av sin produkt, och även den här gången blev det succé.

När vi i slutet av förra veckan släppte tuggummisorten Beauty, ett tillskott till skönhetsrutinen, fick vi fantastisk respons och order från hela världen. Vissa order uppgick till flera tusentals kronor per beställning, avslutar Caroline Meschke.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se