Många som skickar paket har idag ingen möjlighet att följa upp sitt logistikflöde och ofta får man bara feedback på en leverans när den gått fel. Det är väldigt sällan avsändaren kan ligga steget före och ha full kontroll över var de olika paketen och försändelserna befinner sig.
Med Internettjänsten Viewmybox får e-handlaren möjlighet att ligga steget före genom att i realtid kunna följa samtliga leveranser, och få kontroll på eventuella förseningar och se om paketet fastnar någonstans på vägen. All transportinformation hämtas direkt från de transportörer man använder sig av.
– En e-handlare som hela tiden måste reagera på kundernas negativa feedback får mer att göra och riskerar dessutom badwill hos kunderna. Med Viewmybox får supportorganisationen en visuell överblick genom hela logistikprocessen. Ett företag kan ringa upp en kund och informera om att deras paket fastnat någonstans, men att det redan är upptäckt och åtgärdat. Sådana aktiviteter förstärker kundrelationerna och är i många fall helt affärskritiskt i dagens hårda konkurrens, förklarar VD Robert Clarén på Addimotion, som utvecklar Viewmybox.
Kräver ingen integration
Viewmybox är en molntjänst och kräver inte någon integration till företagets logistiklösning utan bygger på information direkt från respektive transportör. Eftersom inga ingrepp behöver göras i varken affärs- eller beställningssystem är det enligt Addimotion snabbt och enkelt att börja använda tjänsten.
– Allt fler e-handlare inser att en stor del av konkurrenskraften ligger i hög leveransprecision, bra kundvård och support. Jag brukar säga att Viewmybox är som ett slags Google för paket, en slags QlikView-rapport men i realtid, och ett slags Klarna fast med fokus på logistik, säger Robert Clarén.
Viewmybox är integrerad med transportörer som DHL, Posten Sverige och Schenker. Och enligt skaparna själva ska det grafiskt webbaserade gränssnittet vara så intuitivt att ingen utbildning behövs för kundtjänst och supportpersonal som ska använda tjänsten i sitt dagliga arbete.
Källa: Press