ANNONS

Svenska plattformen rullar i nya kunder: “Vi ska bli störst och bäst”

Martin Jensen, vd

“Växer exponentiellt”.

ANNONS

Den varumärkesfokuserade e-handelsplattformen Centra meddelar att 2020 var ett riktigt superår trots Covid-pandemin. Precis som andra e-handelsleverantörer såg man ett uppsving efter den första vågen.

Efter att den första Covid-vågen lade sig har intresset för att bygga globala e-handelslösningar ökat exponentiellt. Vi är väldigt stolta över att så många fina varumärken vill samarbete med Centra för att skala globalt. Nu måste även vi skala internationellt om vi ska fortsätta uppnå våra tillväxtmål – det finns snart inte tillräckligt många varumärken kvar i Sverige och vi ska bli störst och bäst i världen, punkt, säger Martin Jensen, vd på Centra, i ett pressutskick.

"Dubbelt upp mot planen"

Företaget har gått från att endast ha nordiska varumärken som kunder till att idag också ha kunder från Storbritannien, Holland, Israel, Italien och USA. Bolaget laddade upp med 50 nya kunder under 2020. Man hade hoppats på ett nytt varumärke varannan vecka men det blev dubbelt så mycket.

När vi nu summerar året ser vi att vi gick live med drygt ett varumärke i veckan, alltså dubbelt upp mot vad vi planerat för. Vi blev därför tvungna att panikrekrytera till vårt Customer Success-team, säger Martin Jensen.

Företaget har nu runt 40 anställda och Marc Dudmish, tidigare från Vaimo och Mynewsdesk, tillträdde bland annat som VP of Customer Success hos Centra vid årsskiftet.

Det svåra är att hitta kompetent folk

160 varumärken använder nu Centras e-handelsplattform och kundportföljen växte alltså med runt 45 procent under förra året. Intäkterna ska dock släpa efter med några månader, innan licensintäkterna rullar in, och bokslutet för året ska ännu inte vara klart.

Centra är samtidigt väldigt stolta över att de fortfarande är bootstrapped och växer på eget kapital men också att de ofta väljs före stora globala konkurrenter som Shopify och SalesForce.

Vi kommer fortsätta rekrytera löpande under året och har ännu inget behov av externt kapital för att fortsätta. En hälsosam tillväxt på eget kapital funkar än så länge väldigt bra. Utmaningen ligger främst i att rekrytera kompetent folk, avslutar Martin Jensen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se