När vi pratade med Zalandos Nordenchef i slutet av 2019 hade bolaget inga planer på att ta sin secondhandtjänst Zircle till Sverige. Men nu har modejätten bestämt sig för att ta konceptet till vårt avlånga land.
LÄS ÄVEN: Zalando köper kunders använda plagg online och säljer dem offline
Detta efter en undersökning som Zalando gjorde nyligen. Varannan svensk Zalandokund, eller mer exakt 53 procent, har nämligen uppgett att den skulle kunna tänka sig att handla begagnat inom det närmsta halvåret.
Enligt vår undersökning gillar svenska konsumenter att handla mode secondhand, främst eftersom det är billigare än att köpa nya kläder men också för att det är mer miljövänligt, säger Laura Coppen, Head of Circularity på Zalando, i ett pressmeddelande.
Ett sortiment bara för Norden
Zircle har fått ett utseende som påminner om Zalandos sajt och har nu lanserats i Sverige och Danmark samtidigt. Begagnatsajten har redan nu mer än 100 000 artiklar tillgängliga, endast för de två nordiska marknaderna.
Vi är väldigt glada över att utöka Zircle till Sverige och Danmark och nu kunna erbjuda nordiska konsumenter en bekväm secondhand-upplevelse, säger Mareike Hummel, Director UX Recommerce på Zalando.
Tjänsten, vars namn är en sammanslagning av Zalando och circular, lanserades för två år sedan i Tyskland. Sedan dess har den hunnit komma till Spanien, Belgien, Frankrike, Nederländerna och Polen.
LÄS ÄVEN: Modejätten om nya ”pre-owned”-kategorin: ”Det här har saknats”
Konceptet är följande: Alla plagg som säljs via Zircle, kommer ursprungligen från Zalando. Företaget har aktiverat något som kallas för en "inbytesfunktion" i orderhistorien på kundens konto på Zalando, som möjliggör att "registrera" tidigare köpta artiklar hos Zalando till Zircle.
Dubbla kvalitetskontroller
När kunden har markerat ett tidigare köpt plagg på Zalando som "redo för försäljning på Zircle" kommer Zalando att genomföra två kvalitetskontroller innan plagget kommer upp på Zircle. Först får kunden ladda upp ett foto på sitt plagg eller accessoar som företaget granskar, och därefter kontrollerar Zalando produkten ännu en gång när det väl skickas in fysiskt till Zircle.
När ett plagg från Zircle skickas till en ny kund, paketerar företaget produkten i återvunnet papper samt i en plastfri förpackning.
Zircle är ännu ett steg i vårt mål att förlänga livslängden på 50 miljoner modeartiklar till 2023. Tjänsten gör det möjligt för våra kunder att ge produkterna ett nytt liv snabbt och enkelt, säger Laura Coppen.