ANNONS

Unika satsningen ska ta IKEA in i framtiden: “Vi har mer att lära”

Mattias Hennius, pressansvarig på IKEA Sverige

"Hur ska vi se till att vi är relevanta i 70 år till?"

ANNONS

Vad kommer det att finnas för behov i framtiden, hur kan man möta dem och vilken roll kommer vi att spela i det? De frågorna ställde sig Ikea, som i förra veckan gick ut och berättade om ett stort samarbete med Helsingborgs stad inför stadsmässan H22 City Expo, som äger rum nästa år.

LÄS ÄVEN: IKEA blir stadsutvecklare - ska forma framtidens handel

Även om Ikea även tidigare gjort nedslag i olika städer i samband med diverse utställningar och mässor så är det nya samarbetet helt unikt i sitt slag. Det är första gången Ikea samarbetar med en hel stad i ett projekt som pågår i flera års tid. Varför vill Ikea samarbeta med en stad och vad ska arbetet egentligen leda till för Ikeas del? Vi vände oss direkt till möbeljätten.

Vi ser oss som experter på “livet hemma”, som vi kallar det. Vad människor behöver i sitt hem, helt enkelt. Men om man ska utvidga begreppet hem så att det även omfattar hela staden eller stadsdelen eller communityn som du ingår i, så känner vi att vi har mer att lära, säger Mattias Hennius, pressansvarig på Ikea Sverige, till Ehandel.

När vi pratar om att lära oss så är det ju för att vi säljer produkter och tjänster och då vill vi se om vi kan hitta nya produkter och tjänster för att hjälpa dig i det du behöver. Vad det kan vara, det kan jag inte riktigt säga i dag men det är det vi tittar på.

"Vad skulle kunna vara vår del?"

Samarbetet med Helsingborg omfattar tre stadsdelar, där Ikea på olika sätt ska undersöka hur vi kommer att leva i framtiden, med fokus på bland annat hållbarhet, produktion och digitalisering. Man planerar bland annat att titta på hur framtidens tillverkning och detaljhandel kan komma att se ut.

En ansats som kanske låter lite abstrakt, men för Ikeas del finns det konkreta mål som arbetet ska leda till. Möbeljätten har redan lanserat mindre och mer stadsnära butiksformat och förhoppningen är att man ska bli ännu bättre på att finnas där kunderna är, som det brukar heta i detaljhandelssammanhang.

LÄS ÄVEN: Ikea investerar miljardbelopp i ny citybutik

Dessutom vill man bidra till att skapa bättre städer samt att få fram nya produkter och tjänster till den egna portföljen. På frågan om vad produkter och tjänster skulle kunna innebära mer konkret, tar Mattias Hennius upp Ikeas satsningar på till exempel solceller och återvinning. Framöver räknar man med att bygga ut sortimentet med fler varor och även titta på nya affärer, som till exempel uthyrning av möbler.

Om det finns behov i städerna som inte täcks i dag, vad skulle kunna vara vår del i det? Men jag vill understryka att det också handlar om att väldigt konkret se hur vi kan bli bättre på att hitta produkter och tjänster som alla människor behöver. Vi har funnits i 70 år. Hur ska vi se till att vi är relevanta i 70 år till?

LÄS ÄVEN: IKEA:s nya giv - säljs bara på nätet

Varför gör ni det här samarbetet med just Helsingborg?

För det första har Helsingborg en lång tradition av stadsmässor, med H55 och H99. Ikea var med även på H99. Sen är det faktiskt så att vi har vårt så kallade service office - vårt "huvudkontor" - i Helsingborg, det kanske inte alla vet. Men Ikea Sverige har sitt säte i Helsingborg och stora delar av ledningen sitter där och där finns även en rad andra Ikeaföretag och ett av våra varuhus. Så Helsingborg är en viktig hubb för oss.

Ska gärna ligga före tiden

Precis som för många andra traditionella retailkedjor har Ikea de senaste åren sett att e-handeln får en allt viktigare roll. Just nu arbetar företaget för fullt på att hitta den bästa vägen framåt gällande hur de olika köpkanalerna bäst ska kunna fungera ihop.

Hur ska vi bli bättre på att se till att våra kunder får tag i allt de vill, när de vill och var de vill? Om vi tänker oss att vi bygger upp mindre format i till exempel städer, hur ska vi då kunna sy ihop det med att titta, inspireras och sen få tillgång till det du vill köpa. Det är en jätteviktig sak för oss och den utvecklingen har bara börjat.

Finns det inte en risk för att utbudet uppfattas som spretigt om man tillför för många produktkategorier och tjänster?

Så skulle jag inte se det. Om man tittar på de produkter vi har sålt så har de förhoppningsvis utvecklats med tiden. Vi kanske också har utvecklat tiden men produkterna har också utvecklats med tiden och så måste det fortsätta.

Ikeas mål är att vara såväl cirkulära som klimatpositiva till 2030. Under det gångna verksamhetsåret har företaget gått igenom alla sina produkter för att se hur de kan tillverkas på ett bättre och mer hållbart sätt.

Så det pågår en ständig utveckling av våra produkter. Det var väl ingen som tänkte på solceller på taket när Ikea en gång startade. Det är alla varumärkes uppgift att se till att de varor man erbjuder ligger i tiden, gärna lite före tiden.

"Här och nu"

Mattias Hennius vill inte gå in på hur stor summa Ikea lägger in i samarbetet med Helsingborg, men intygar att företaget ser projektet som en stor satsning.

Om du tittar på den energi vi kommer att lägga in så kommer det vara mycket. Det här är en global satsning och vi ska göra allt vi kan för att det här ska bli både roligt och lärorikt för alla inblandade och för att samarbetet ska komma alla som bor i Helsingborg till del. Det heter ju H22 och ska gå av stapeln sommaren -22 men vi ser det som ett långsiktigt projekt som börjar nu och som ska kunna leva även efter H22.

Men mitt i fokuset på att utveckla koncept och hitta nya affärer, står Ikea fast vid att de traditionella varuhusen är här för att stanna.

Våra varuhus är fortfarande enormt viktiga för oss men samtidigt anpassar vi våra varuhus roll. De är alltid en plats för inspiration och shopping, men nu även hubbar och lager för onlinehandeln. Så de fysiska butikerna kommer att finnas kvar men deras roll kan utvecklas och förändras, säger Mattias Hennius och avslutar:

Det här är inte bara framtiden utan det är här och nu. Hur ska det se ut, det här pusslet?

LÄS ÄVEN: E-handeln räddade IKEA: "Det största någonsin"

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap