Under Kinas svar på Cyber Monday som äger rum den 11 november fick e-handelsjätten Alibaba se en rejäl försäljningsökning jämfört med förra året. Under 24 timmar sålde man för mäktiga 3,1 miljarder dollar, en ökning med 367 procent från 2011 (Gross Merchandise Value).
Alibabas B2C sajt Tmall.com stod för huvuddelen där försäljningen till slut översteg 2,1 miljarder dollar, systersajten Taobao.com sålde för lite drygt 1 miljard dollar.
Värt att notera är att Alibabas sajter hade 10 miljoner besökare under första minuten efter midnatt, och under de första tio minuter sålde man för 40 miljoner dollar.
Krossade Cyber Monday
Enligt analysföretaget comScore uppgick försäljningen under 2011 års Cyber Monday i USA till 1,25 miljarder dollar, vilket betyder att Alibaba på egen hand krossade det rekordet i år. Alibaba säger också att man under 2012 förväntar sig att försäljningen kommer att överstiga Amazon och eBay tillsammans.
– Detta är ett tecken på den ökande köpkraften i Kina, och ett bevis på att e-handeln blivit ett accepterat sätt för allt fler kinesiska konsumenter att köpa allt från husgeråd till bilar, säger Florens Shih, taleskvinna för Tmall.com.
Årets resultat visade också att kinesiska konsumenterna fortsätter att migrera till mobiltelefoner för att göra sina inköp på nätet. Enligt betalleverantören Alipay handlade en av tre konsumenter via telefon under årets 11/11, jämfört med en av fem förra året.