Amazon Wine som nätgiganten passande valt att kalla marknadsplatsen kommer att innehålla mer än 1 000 viner från hela USA. Till en start kommer ett dussintal stater att kunna ta del av vinerna som säljs, bland annat Kalifornien, Florida, Washington, och District of Columbia men fler stater ska vara aktuella.
– Vi har hört från våra kunder att de vill köpa vin på nätet, så vi skapade en ny marknadsplats där de kan utforska fantastiska viner och få dem levererade hela vägen hem till dörren, säger en taleskvinna för Amazon.
Vinerna på sajten kommer från vingårdar i alla storlekar. Från små familjeägda till storskaliga vinodlare. Några av deras samarbetspartners är Roadhouse Winery, Flora Springs Winery Torri Mor Winery, Hall Wines, peppar Bridge Winery, J. Bookwalter Winery, Mark Ryan Winery och Francis Ford Coppola Winery.
Skickas direkt från vingården
Med vinförsäljningen ger sig Amazon in i kampen med den San Francisco-baserade nätbutiken Wine.com som erbjuder sina kunder fri frakt av en obegränsad mängd flaskor till en årlig avgift på 49 dollar.
Tjänsten Amazon Prime som ger deras kunder fri frakt för en årlig avgift på 79 dollar kommer inte att vara tillgängligt när det gäller köp av vin. Det eftersom vinerna levereras från enskilda gårdar direkt till kunden. Kunden kan inte heller kombinera flaskor från olika gårdar i sina beställningar, och att beställa upp till sex flaskor kommer att kosta 9,99 dollar.
Kunderna kan på Amazon Wine filtrera sina sökningar på bland annat andelen alkohol, smak, år, var vingården är belägen samt betyg och druvsort.
– Oavsett om det är för att hjälpa kunden hitta sitt favoritvin eller utöka sin källare med en speciell handgjord flaska, är vi glada att kunna erbjuda de rätta verktygen och informationen som behövs för att vägleda dem till det perfekta vinet, säger Peter Faricy, vice VD för Amazon Marketplace.
Källa: Internet Retailer, LA Times