I år tror 34 procent av Sveriges konsumenter att de kommer att handla julklappar på nätet för i genomsnitt 1 711 kronor, något som ger ett sammanlagt värde av 4,1 miljarder kronor.
Förra året beräknades denna siffra till 5,4 miljarder men i årets undersökning säger ytterligare 30 procent att de ännu inte bestämt sig om de kommer att julhandla på nätet. Något som borde göra att den sammanlagda procenten och summan kan slå nya rekord.
– Förtroendet för e-handeln blir allt större och leveranserna sker allt snabbare. Det gör att fler konsumenter väljer att slippa trängas i butiker och istället köper sina julklappar på nätet, övertygade om att varorna levereras i god tid före julafton, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.
Kraftig tillväxt för hela året
Även e-handelsföretagen är optimistiska inför årets julhandel. Sex av tio företag tror att försäljningen kommer att öka jämfört med förra året, bara var tionde tror på en negativ försäljningsutveckling.
Favoritjulklapparna på nätet är böcker, filmer och leksaker och på männens inköpslistor står även hemelektronik och dataspel, medan kläder och kosmetika står på kvinnornas listor. Fyra av tio nätkonsumenter tror att de kommer att köpa merparten av sina julklappar mellan den 1-9 december.
– Favoriterna på konsumenternas inköpslistor är varor som passar väldigt bra att e-handla. Det är lätt att få en överblick av utbudet, att jämföra priser och få julklapparna levererade ända hem av brevbäraren, säger Arne Andersson.
Enligt e-barometern, som Posten ger ut tillsammans med Svensk Distanshandel och HUI Research, har e-handeln med under första halvåret i år haft en tillväxt på 13 procent. Mycket tyder på att tillväxten blir ännu kraftigare när 2012 ska summeras.
Källa: Press