Richard Bergfors växte upp med familjeföretaget som idag är restaurangkedjan Max. Företaget startade som en grill i Gällivare 1968 men expanderade snart över hela Sverige. Idag säljs “Sveriges godaste hamburgare” i så stora kvantiteter att omsättningen tiofaldigats sedan bröderna Bergfors tog över det operativa ansvaret, Richard som vd och Christoffer som vice vd år 2002.
Richard Bergfors gästar Viva Medias VD-podden där han pratar om hur Max gör för att maxa hållbarheten i företaget så att det kan förtsätta finnas kvar i generationer. Något som de gör genom att ha som mål att vartannat sålt Maxmål år 2022 ska vara köttfritt. Ett mål de är på god väg att att uppnå då siffran är uppe i ca 40% idag. Max var även en av de första restauranger att lansera helt digitala flöden av betalningar och beställningar. Den här ständiga förändringen av erbjudandet till trotts så behåller Max kärnan i verksamheten, detta görs genom de av familjen tydliga ledorden kvalitet, smak och ansvar.
Det diskuteras också en hel del kring familjeföretagandets fördelar och hur det var för Richard att växa upp med företaget likt en femte familjemedlem. Idag är både Richards mamma, pappa och bror aktiva inom företaget. Tillsammans bygger de en hållbar affär som ska hålla i generationer. Mer i detalj om Max framtid och vart den egentliga potentialen finns för att nå målet på att omsätta 10 miljarder år 2029 kan du höra om i podden.
Lyssna på Arash Gilan och Richard Bergfors i VD-podden här:
Vill du ha mer av VD-podden?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och ta del av exklusivt material från poddens Arash Gilan.