Logistikaktören Instabox plockar in 750 miljoner kronor via en nyemissionsrunda, som leddes av investmentbolaget EQT Ventures.
LÄS ÄVEN: Paketskåpens märkliga miss – kunder kommer inte åt sina paket
Jag tycker att det känns kul och väldigt positivt att få in EQT Ventures som investerare. Vi har haft en dialog med dem i flera år. Det som är extra intressant med dem är den bredare EQT-familjen, med bland annat en fastighetsfond. Det är en perfekt match för oss, säger Alexis Priftis, vd på Instabox, till Breakit.
En stor del av nyemissionen stod även företaget Creades, som gjorde sin första investering i Instabox i fjol, för. Den här gången valde man att peta in 150 miljoner kronor.
John Hedberg, vd på Creades, sitter också i styrelsen hos oss så det är extra kul att få förtroendet från någon som har kollat under huven på bolaget och känner oss.
Idag har företaget cirka 1100 paketskåp runt om i Sverige, men nu vill man blicka längre. Det nya kapitalet ska användas till att växa på den europeiska marknaden.
Det som de satsar på är att vi kan ta det vi har gjort i Sverige och göra samma sak på andra marknader, säger Alexis Priftis.
Vi har alltid tryck på gasen så hårt vi har kunnat. Det kommer vi att fortsätta med. Men det svåra med nya marknader är att man behöver börja om från början. Man måste ta den kunskapen man har och försöka applicera den på en ny marknad.
Inledningsvis är siktet inställt på Norge och Danmark. Ytterligare två andra länder är också redan valda, men vilka marknader det kan vara vill bolaget inte att gå ut med ännu.
Det kan låta som att vi bara springer framåt hela tiden, men det händer samtidigt så väldigt mycket bakom kulisserna som man inte tänker på.
Det är en stor skillnad på att hantera över en halv miljon paket i månaden jämfört med några hundra, det krävs mycket mer för att hålla samma kvalitet. Så väldigt mycket av vårt fokus ligger där.