ANNONS

Cervera spränger miljarden: "Det är där matchen avgörs"

Peter Rimbäck, vd för Cervera

"Från en butikskedja med e-handel, till en e-handlare med butiker".

ANNONS

Cervera firar ett starkt tillväxt 2020. Bolaget sprängde miljarden och hade en e-handelstillväxt på över 180 procent.

Det har varit ett oerhört händelserikt år både i termer av att hantera pandemin men också kring vår egen förändringsresa. Vi har i mångt och mycket vänt upp och ner på hela bolaget - från en butikskedja med e-handel, till att bli en e-handlare med butiker, säger Peter Rimbäck, vd för Cervera, i ett pressmeddelande.

Mer exakt ökade omsättning med 22 procent och landade på 1,1 miljarder kronor. Och 2021 har inte börjat sämre. Cerveras försäljning växte med 32 procent i januari, och e-handeln fyrdubblades.

Vi når i januari en ny milstolpe om 300 miljoner kronor i e-handeln, rullande 12 månader, vilket kan jämföras med  100 miljoner kronor förra året, säger Peter Rimbäck.

För att lyckas med det har vi insett att vårt kunderbjudande behöver vara bättre än de bästa rena e-handelskonkurrenterna online varje dag, för det är där matchen avgörs. Vår tillväxtresa online förväntas fortsätta i år.

Företaget flaggar för att man kommer att se över sitt butiksnät, men understryker samtdigt att man inte kommer att ge upp de fysiska butikerna helt.

I år kommer vi sannolikt att få se ett skifte, e-handeln kommer att ha ett större resultatbidrag än butikerna. Men vi satsar samtidigt på att öka butiksomsättningen. Dels genom datadriven sortimentsallokering och dels genom att låta butikerna vara en förlängd arm av onlineaffären.

Vi tror fortsatt starkt på kombinationen online och butik, men hyresförhandlingarna kommer att fortsätta på intensiva nivåer under 2021. Vi behöver helt enkelt ha rätt villkor för att kunna upprätthålla ett lönsamt butiksnät. I takt med att e-handeln växer kraftigt så kan vi parallellt trimma ner antalet butiker, men vi kommer att behålla butiker på starka upptagningsområden.

Vd:n tillägger att man tror att butiksnätet kommer att vara avgörande för tillväxten under 2021.

Jag tror att 2021 kan bli året när många rena e-handlare börjar önska att man hade ett rikstäckande nät av butiker, för att möjliggöra en hundraprocentig kundservice och kontroll av last mile.

Cervera kommer dock inte att sluta utveckla sin e-handelsaffär. Bolaget har flera hemliga projekt på gång där man ska "ta vara på sin kunskap och tillgänglighet i alla kanaler".

Ett exempel på en sådan lösning är en satsning som vi internt kallar "Omni 3.0" som innebär att e-handeln kan sälja varor ifrån alla butikslager, ett komplement när varan är slut på centrallagret, säger Peter Rimbäck.

Det gör att vi får en ännu högre servicegrad online och även att vi vågar allokera ut ett större sortiment till butikerna och sedan få hjälp med omsättning på artiklarna via e-handeln. Vi kan även styra ordrar till den butik som är närmast kund vilket gynnar såväl leveranstid som miljön.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap