Föreningen Svensk Digital Handel blir ett minne blott. Nu ska man, enligt en avsiktsförklaring, istället tas in hos Svensk Handel, som ska bli "en ännu starkare röst för den digitala handeln i Sverige".
Samtidigt knyts dotterbolaget Svensk Distanshandel, som samarbetat med SDH, närmare Svensk Handel i det dagliga arbetet, meddelar branschorganisationen.
Detta är ett naturligt steg givet branschens utveckling. Det kommer att ge oss ännu bättre möjligheter att utveckla erbjudanden och mötesplatser som stärker medlemmarnas affär. Dessutom blir handelsbranschen starkare när den talar med enad röst, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
De som inte redan är medlemmar i Svensk Handel kommer att erbjudas att bli det och SDH:s ledamöter erbjuds plats i dotterbolagets styrelse. Där ska man bland annat jobba med att ytterligare stärka certifieringen Trygg E-handel och e-handelseventet D-Congress.
Vi är övertygade om att avsiktsförklaringen med Svensk Handel skapar bättre förutsättningar att långsiktigt tillvarata medlemmarnas intressen. Det politiska påverkansarbetet kan stärkas ytterligare och större resurser ges till att skapa nya arenor för att svensk e-handel ska vara fortsatt konkurrenskraftig men också vara i världsklass inom hållbar innovation, säger Freddy Sobin, ordförande i föreningen Svensk Digital Handel.
Innan allt är i hamn måste dock medlemmarna besluta om upplösning vid SDH:s extra, respektive ordinarie föreningsstämma i vår.