ANNONS

Klarna går ner under Halloween-försäljningen

Klarna går ner under Halloween-försäljningen

I går eftermiddag gick betalleverantören Klarna ned och e-handlare som använder deras fakturatjänst fick problem med sina order. Vi har ställt några frågor till Klarna om gårdagens händelse som turligt nog löstes relativt snabbt.

ANNONS

I samband med driftstörningen hos Klarna fick vi även se faran i att använda en kassa ifrån en enda leverantör. Klarna Checkout dog nämligen helt hos de som var beta-testare. Kassan är dock i teststadiet och systemen kommer förmodligen se annorlunda ut vid lansering.

Vi ställde några frågor till Fredrik Lennström på Klarna om avbrottet och den nya kassan.

Hur lång nedtid handlar det om?

Vissa av våra system låg nere under cirka en timma och tjugo minuter.

Vad låg bakom de tekniska problemen?

Vi vet inte det helt säkert ännu, då vi initialt lagt allt fokus på att få upp systemet igen. En tänkbar förklaring kan vara att vi i dagarna installerat en ny funktion. Det kan vara så att den haft problem att kommunicera med andra delar av våra system, vilket lett till att det uppstått en kö. Kön har sedan byggts på undan för undan och till slut har vissa delar blockerats och stannat. Helt säkra på vad som hänt kan vi inte vara förrän analysen är klar.

Beror nedtiden på Halloween och den försäljningstopp som flera känt av?

Nej, så vitt vi kan bedöma just nu har det inte påverkat.

Vad ska ni göra för att undvika att detta händer igen?

Vi arbetar kontinuerligt att förbättra och utveckla våra system. När analysen av vad som hände är klar kommer vi att vidta åtgärder baserat på den.

Klarna Checkout är uppenbarligen i beta men påverkades, hur tänker ni kring detta och vad är den framtida planen här?

Vi arbetar kontinuerligt att förbättra och utveckla våra system. När Klarna Checkout är fullt lanserat kommer det vara separata system, vilket ökar säkerheten.

En sak som ökade frustrationen hos e-handlare var att en driftsida saknades. I och med att Klarna nyligen lanserat en helt ny hemsida och grafisk profil så har tydligen inte en driftsida hunnits sättas upp. En driftsida borde förstås vara prioriterat.

Lösningen för de som körde en beta av Klarna Checkout var givetvis att byta till en backup-kassa baserat på en annan leverantörs tjänster. Detta är förmodligen något alla borde ha och kanske även Klarna borde erbjuda en guide för hur de med Klarna Checkout kan falla tillbaka på en annan lösning när deras tjänst går ner. För om Google, Visa, Amazon, DIBS, Auriga mfl går ner, så kommer Klarna Checkout gå ner, även om det är ett separat system.

Vi gissar att Klarna är högst medvetna om denna svaghet och kanske har någon smart lösning för när systemen går ner. Det ska i alla fall bli intressant att följa julhandeln för de som använder Klarnas nya kassa, för det kommer fler beta-testare i november om vi förstått det hela rätt.

Driftstörningen diskuteras även här i vårt forum, där lösningar på problemet tas upp.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se