En stor butiksyta fullproppad med produkter har under många år varit det som drivit detaljhandelns tillväxt framåt. Men nu ser det ut som att man behöver omvärdera det framgångsreceptet.
Enligt Jonas Arnberg, Konsultchef på HUI Research börjar nu konsumenterna tveka inför det tillvägagångssättet, ett enormt utbud kan till och med vara ett problem.
– Av de cirka 50 000 varor som exempelvis ICA erbjuder i sina stormarknader stoppar jag kanske 50 stycken i vagnen. De 49 950 andra varorna förvirrar mig mest, gör besöket tidskrävande och sänker dessutom handelns marginaler, säger Jonas Arnberg.
Mindre butiksyta och färre produkter
Trenden talar i stället för en utveckling mot mindre butiksytor när e-handelns tillväxt fortsätter. När en större del av konsumenternas inköp sker via nätet minskar behovet av fysisk detaljhandelsyta.
Det gör att man kan lägga mer fokus på bästsäljare i den fysiska butiken, hyllvärmarna kan man i stället låta kunden köpa på nätet.
– Tack vare en kombination av butik och nät kan den gamla 20/80-regeln skrotas. I en traditionell butikshandel står 20 procent av varorna för 80 procent av försäljningen. Det mesta i butiken står alltså för en liten del av försäljningen. Med hjälp av en satsning på näthandel kan handlare kapa 80 procent av sitt sortiment från butiken, säger Jonas Arnberg.
Mer fokus på shoppingupplevelsen
Ett sådant scenario möjliggör också ett helt annat fokus på shoppingupplevelsen. Bredare kundgångar och tydligare kundvarv gör att konsumenter inte behöver lägga lika mycket tid på att leta efter det som de är ute efter.
På det sättet kommer handlare se försäljningen stiga på den del av sortimentet som nu presenteras på ett helt nytt sätt, något som sannolikt kan leda till att omsättningen per kvadratmeter stiger kraftigt.
– Nyckeln till att lyckas med detta är att du har en strategi för din multikanalsatsning. Butik och nät har olika logiker och kräver logistiklösningar, organisationsförändringar och inte minst kunskap om konsumenten, säger Jonas Arnberg.
Källa: HUI