ANNONS

Mathem körde om branschen: "En bra bit över 2 miljarder"

Johan Lagercrantz, vd på Mathem, kan fira att det körts ut fler kassar än någonsin

"Vi fortsätter att växa snabbare än marknaden".

ANNONS

Dagligvaruhandeln på nätet slog alla tiders rekord under 2020. Nu har Svensk Dagligvaruhandel presenterat Dagligvaruindex för 2020 och visst är det positiva siffror som visas upp. Index för e-handel med hemleverans ökade med 54,9 procent för helåret och hela 102,8 procent i december.

I samma veva går nu Mathem ut och berättar att de överträffade index både för helåret och i december. Under årets sista månad ökade man med hela 114 procent.

Vi har haft en otrolig tillväxt under 2020. Att se hur MatHems roll som en hjälp i vardagen för så många människor under pandemin fortsätter växa är enormt motiverande. Jag är mycket stolt över vad vi lyckats genomföra. Under det här året har vi lärt oss att förutsättningarna i en marknad kan förändras extremt snabbt, och vi är ödmjuka inför att vi även framåt behöver fortsätta att bygga företaget på ett sätt som snabbt kan anpassas efter läget och våra kunders förväntningar på oss, säger Johan Lagercrantz, vd på Mathem, i ett pressmeddelande.

I rena siffror ska det innebära att bolaget passerade en ny drömgräns under 2020.

Vi beräknar att vår omsättning för 2020 kommer att landa en bra bit över 2 miljarder, vilket är fantastiskt. Vi fortsätter att växa snabbare än marknaden och ta marknadsandelar. Idag ligger vi på cirka 37 procents marknadsandel i hela Sverige inom vår nisch. Men med tanke på att vi idag täcker 55 procent av Sveriges hushåll så är marknadsandelen där vi verkar egentligen högre än så.

Nu ligger foten fortsatt på gaspedalen och fokus på den fortsatta tillväxtresan, med bland annat etableringen av det nya lagret i Larsboda i Stockholm som ska öppna under 2022. Dessutom kommer kunderna snart att kunna få hem sina apoteksvaror i Mathems kassar.

Idag innehåller nästan var fjärde order på Mathem en vara från Clas Ohlson, vilket är ett fantastiskt betyg på att den här typen av samarbeten är precis vad kunden vill ha. Vi är därför väldigt förväntansfulla inför att inom kort lansera vårt samarbete med Kronans Apotek kring både apoteksvaror och receptbelagda läkemedel. Vi har även andra spännande överraskningar som kommer under året, men det återkommer vi om, säger Johan Lagercrantz.

Nils Lund
nils@ehandel.se