ANNONS

Kinnevik om superåret 2020: “Ett år som inte liknar något annat”

Georgi Ganev, vd

Inleder 2021 med stor e-handelsinvestering.

ANNONS

Kinnevik släppte idag sin bokslutskommuniké för 2020. Företaget erkänner att det på många sätt varit ett år av prövningar men samtidigt ett av de mest framgångsrika åren någonsin för bolaget.

Pandemin har tvingat människor att ändra sin livsstil och för att få tillgång till livsviktiga tjänster som mat och sjukvård har många valt digitala alternativ. Detta har gynnat våra portföljbolag som är både digitala och har ett starkt kundfokus, och vi har fått våra investeringsteser bekräftade mycket tidigare än väntat. Den starka operationella utvecklingen, i kombination med kapitalmarknadernas omvärdering av digitala konsumentbolag, bidrog till ökningen av vårt substansvärde, kommenterar Kinneviks vd Georgi Ganev.

För det fjärde kvartalet så uppgick Kinneviks substansvärde till 111,7 miljarder kronor, vilket ska vara en ökning med 3,8 miljarder kronor under kvartalet. För hela året har bolagets tillgångar växt med hela 52 procent, vilket innebär en ökning på 38,4 miljarder kronor.

De digitala bolagen, och där i många e-handlare som Kinnevik investerat i, har uppenbarligen växt under året. Kinnevik pekar bland annat ut Zalando och Global Fashion Group som starkt bidragande till tillväxten i värde.

Vi är övertygade om att det digitala skiftet är här för att stanna, och att en stor del av de nya kunderna kommer att förbli lojala på lång sikt. Det utgör en stark grund för våra bolag att bygga vidare utifrån, säger Georgi Ganev.

Under det sista kvartalet så investerade Kinnevik 794 miljoner kronor i företag som HungryPanda (311 Mkr), Cityblock (145 Mkr), Budbee (105 Mkr) och Simple Feast (96 Mkr). HungryPanda satsar på hemleverans av asiatisk mat och Simple Feast är en leverantör av färdiga matkassar med växtbaserade ingredienser.

I går släppte Kinnevik även nyheten att man investerat nära 600 miljoner kronor (70 MUSD) i vinappen och e-handeln Vivino.

Vivinos adresserbara marknad är gigantisk och bolaget har tagit positionen som det självklara valet för vinkonsumenter världen över. De har skapat ett starkt nätverk och har tillgång till stora mängder data med 1,5 miljarder skannade viner sedan start. Allt eftersom bolaget bygger ut sin marknadsplats och erbjudande ser vi fram emot att stötta Vivino på deras tillväxtresa genom att dra nytta av vår tidigare erfarenhet inom sektorn, kommenterade Georgi Ganev investeringen.

Precis som tidigare rapporter från Kinnevik gällande 2020 så talar man inte så mycket om sina investeringar i resesektorn, som av naturliga skäl just nu går dåligt.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se