ANNONS

Bolaget mot strömmen - de rusade när andra föll

Fredrik Holm, vd för Brand New Profile

"Det blev totalstopp på marknaden".

ANNONS

Reklam- och profilprodukter har haft det tufft under pandemin. Totalt backade marknaden 20-30 procent under 2020 jämfört med året innan, när mässor, evenemang och kampanjer tvingades ställas in.

Men för Örebrobaserade Brand New Profile, som grundades 2017, gick det raka vägen åt motsatt håll. De har valt att satsa helhjärtat på e-handel och det föll väl ut. Faktum är att man ökade omsättningen med hela 66 procent, trots pandemin.

Att vi har fått se en tillväxt är såklart jätteroligt, men vi är ödmjuka inför det. I våras blev vi tagna på sängen, det blev totalstopp på marknaden när alla planerade aktiviteter stoppades. Vi vet ju att när företag gör neddragningar, då är marknadsbudgeten och inköp av reklamprodukter något av det första man sparar in på. Men vi bestämde oss för att vara offensiva och gasa oss ur den den svackan som var, vilket vi nu sett var helt rätt, säger Fredrik Holm, vd för Brand New Profile.

Försäljningen landade till slut på 8,8 miljoner kronor, att jämföra med 5,1 miljoner från 2019, och dessutom vände man från förlust på 365 000 kronor till en vinst på 504 000 kronor.

Satsningen på att enbart ha e-handel och att sköta allt digitalt har gjort att bolaget lyckats snabba på ledtiderna. Till exempel säger man sig klara av att leverera såväl designskiss som offert inom en timme.

Att vi levererar snabbt har gjort att vi fått nöjda kunder. Den traditionelle säljaren åker ofta ut till kunder och visar katalog och provexemplar, det är en process som gör att det tar längre tid innan kunden får varan. Jag har tidigare jobbat som inköpare av reklam- och profilprodukter och tyckte då att sortimenten ofta var svåra att överblicka, säger Fredrik Holm och fortsätter:

När jag startade Brand New Profile hade jag som mål att inköpen skulle förenklas genom att hela sortimentet presenteras online och att kostnaderna skulle vara transparenta. Vi ser att många beställningar inte är så komplicerade, utan går snabbt att lösa efter en designskiss. Vad jag vet är vi de enda som har uttalat som löfte att leverera en offert och designskiss inom en timme.

Dessutom har man valt att kapa antalet mellanhänder för att få bättre fart även i leveranserna.

Många andra bolag inom branschen beställer en vara hos grossisten, sedan går varan till tryckeriet och därefter till kunden. Att det är färre parter inblandade gör att vi kan leverera färdiga produkter för upp till 80 procent av sortimentet inom 6-7 arbetsdagar. Jag tror att vår framgång bygger på kombinationen av att det är lätt och överskådligt att hitta produkter på hemsidan, att det är en transparent prissättning samt en snabb och personlig service, vilket visar sig i våra kundomdömen, säger Fredrik Holm.

Nils Lund
nils@ehandel.se