ANNONS

Amazon kommer att vara störst i Sverige inom några år

Samlar på sig data för en prisattack.

ANNONS

Boston Consulting Group (BCG) har analyserat utbud, pris, leveranser och lojalitetsprogram hos Amazon och jämfört dessa med våra inhemska konkurrerande e-handlare. Enligt analysföretaget så kommer Amazon troligtvis att vara den största e-handlaren i Sverige inom 5-10 år.

En nyckelfaktor i Amazons framgångar är det stora utbudet. I Sverige erbjuds redan 150 miljoner varor, vilket gör näthandlaren till den största aktören när det kommer till utbud. Inom elektronik har exempelvis Amazon cirka 1000 laptops i sitt utbud mot en etablerad svensk aktör aktör som har 150, och den stora skillnaden i utbud är genomgående i alla branscher, skriver BCG.

Enligt David Sandberg, e-handelsexpert på BCG, så måste svenska e-handlare satsa på unika produkter för att ha en chans.

Framöver måste handlare i ännu högre utsträckning satsa på unika varor och köpupplevelser för att kunna samexistera med Amazon, säger David Sandberg.

Vi vet även att flera större svenska e-handlare allt mer satsar på egna varumärken och unika produkter, och i vissa fall även säljer dessa på Amazons marknadsplatser. Intresset har dock främst legat på Amazons internationella marknadsplatser.


Amazon kan ta 5-10 procent av den nordiska e-handelsmarknaden

Enligt BCG hade Amazon 11 miljoner besökare under den första månaden i Sverige. Priserna har dock sedan starten inte alls varit så låga som många hade tänkt sig och man ligger långt ifrån lägst i pris på alla varor. BCG verkar vara inne på att Amazon nu samlar på sig data för att sedan kunna börja fajtas mer inriktat mot de inhemska konkurrenterna gällande pris.

I takt med att Amazon växer i Sverige kommer deras tillgång till data möjliggöra mer målstyrda prisjusteringar, där de löpande kommer kunna lägga sig både lägre och högre än sina konkurrenter i pris. En strategi de framgångsrikt implementerat på andra marknader.

Det är här deras 150 miljoner varor kommer in för att fånga in så mycket data som möjligt. Detta är kanske också anledningen till att korrekta översättningar varit sekundärt till att få ut produkterna på marknaden.

Genom att samla data i ett brett spann av branscher kommer Amazon ha tillgång till en kunskapsbank som andra svenska näthandlare inte kan konkurrera med, säger David Sandberg.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se