De senaste åren har PostNord fått vänja sig vid att företagets varumärke används av bedragare som försöker lura till sig pengar från personer runt om i landet. Offret uppmanas att klicka på länkar eller betala in pengar till olika ändamål. Det finns dock ett problem. Utskicken kommer alltså inte från PostNord och den som betalar in pengar lär inte få se dem igen.
"Provar hela tiden nya sätt"
För några år sedan kunde de falska mejlen och sms:en ofta avslöjas vid en första blick. Layouten och stavningen lämnade mer att önska och det övergripande intrycket var ofta inte speciellt seriöst. Nu verkar många bedragare dock lägga lite extra energi på att få bluffarna att verka så genuina som möjligt.
LÄS ÄVEN: PostNord varnar för nya bluff-sms: "Tyvärr ganska välgjorda"
Just nu cirkulerar till exempel ett utskick där mottagaren uppmanas verifiera sin adress och betala in pengar i så kallad "paketskatt". Avsändaren har till och med hittat på en kundklubb i PostNords namn; "Postnord & Co. Perks". Där ska mottagaren kunna se ett uppdaterat poängsaldo och "belöningar" så fort den påstådda varan har kunnat lämna företagets lager.
Det är förstås djupt olyckligt att mindre nogräknade människor använder vårt – eller andra stora företags – namn för att luras. Den här typen av verksamhet har några år på nacken och bedragarna provar hela tiden nya sätt. Det är trist att man som konsument idag måste vara uppmärksam på gränsen till misstänksam när man till exempel handlar på nätet, men så är det tyvärr, säger Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord, till Ehandel.
"Inte vi som är utsatta för brott"
Rådet till den som är osäker är förstås att vara försiktig, att aldrig klicka på länkar som ser oseriösa ut och att inte betala in några pengar. Ofta avslöjar mejlets avsändare ifall det inte är PostNord som ligger bakom det. För att hjälpa den osäkra mottagaren har PostNord samlat exempel på hur bluffmeddelandena kan se ut. Företaget välkomnar också att man kontaktar deras kundservice om man är osäker på vad det är man har fått.
Det vi vet om dessa bedrägeriförsök är det som våra kunder berättar för oss, och det är också de som gett oss exemplen. Det märks på frågorna till kundservice om det är fler eller färre bluffar i omlopp.
Polisanmäler PostNord de falska utskicken?
Formellt sett är det inte vi som är utsatta för brott här, utan det är den får bluffen. Vår säkerhetsavdelning har förstås en löpande kontakt med polisen, och finns det saker vi kan göra hjälper vi förstås till.