ANNONS

E-handlare skeptiska till nya Analytics: “Hade väntat mig fler”

Digitala marknadsförarna Martin Winberg och Tony Hammarlund har tagit tempen på GA4

Endast 13 av 100 e-handlare.

ANNONS

I oktober förra året så skrev vi om att Google släppt en ny version av sitt enormt populära analysverktyg Google Analytics. Denna gång var det dock ett stort avsteg från tidigare uppgraderingar och SEO-experten Linus Logren avrådde rent ut sagt e-handlare från att byta direkt. Detta på grund av hur stor förändring det är jämfört med den tidigare varianten.

Nu kan marknadsföringsbyrån 56K Digital, tillsammans med den digitala marknadsföraren Tony Hammarlund, rapportera att det är väldigt få som hoppat på Google Analytics 4 (GA4), som den nya versionen heter.

De har kikat på Sveriges 100 största e-handlare och bland dessa var det häromveckan endast 11 som bytt till GA4. De senaste dagarna har dock även Inet och CDON hoppat på tåget, enligt analysen.

Martin Winberg, en av grundarna till 56K Digital, är förvånad över utfallet.

Det är inte helt oväntat att e-handlare inte har hunnit implementera GA4 ännu eftersom det släpptes nära inpå Black Friday och jul som är en intensiv period för e-handeln. Men jag hade ändå förväntat mig att flera av de större aktörerna skulle ha anslutit sig vid det här laget, säger Martin Winberg i en kommentar till rapporten.

Man kan tänka sig att de större e-handlarna, med digitala byråer bakom sig, borde ha resurserna att hantera det nya systemet, med den omställning det eventuellt innebär. Det ska även finnas fördelar med att inte vänta för länge att gå över.

Det finns många fördelar med Google Analytics 4 jämfört med tidigare Universal Analytics och det gäller att börja samla in data eftersom det är ett helt nytt verktyg, skriver 56K Digital bland annat.

Ett av de företag som tagit till sig Google Analytics 4 är e-handlaren Bangerhead, även om man inte släppt den gamla versionen helt och hållet.

Vi använder fortfarande tidigare Universal Analytics som vårt huvudsakliga rapporteringsverktyg då vi har historisk data där. Men eftersom Google Analytics 4 är framtiden med många nya funktioner så var det viktigt för oss att få det snabbt på plats för att börja samla in den datan vi behöver, säger Thomas Grabe, medgrundare till Bangerhead, i en kommentar till undersökningen.

Bangerhead vill dock så snabbt som möjligt kunna migrera över helt till Google Analytics 4.

Gamla Universal Analytics hade inte någon bra möjlighet att få ut datan på en sådan granulär nivå som vi behövde och det är en av de största möjligheterna vi ser med nya Google Analytics 4 genom BigQuery-exporten av datan, säger Thomas Grabe.

Undersökningen genomfördes den 11 januari och uppdaterades den 31 januari.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se