ANNONS

Brexit - en tragedi i tre delar

Den som väntar på något gott...

Följ med på e-handelsresan.

ANNONS

Hur går det att e-handla från Storbritannien efter Brexit? Det bestämde vi på Ehandel oss för att ta reda på och undertecknad gjorde slag i saken. För vad gör man inte när den vara man vill ha faktiskt endast finns att beställa från EU-avhopparna? I det här fallet, ett tv-spel vid namn "Steamworld Heist" i begränsad utgåva från Super Rare Games.

Glad i hågen klickar vi oss in på sajten och ser två saker. Nummer ett: Att bara 8 procent återstår av just den här upplagan. Och två: En varning till alla EU-konsumenter om att moms inte är inräknat i kassan, utan kan tillkomma som en extraavgift vid leverans.

Snabbt som ögat tar vi oss till checkouten, betalar 391 kronor, med våra egna surt förvärvade slantar, och får lika snabbt ett bekräftelsemail. Det är den 7 januari. Nu är det bara att vänta med spänning.

Och vänta. Och vänta lite till.

Drömstart på paketresan

Men det börjar bra. Postnord får omedelbart information om att de har en leverans till oss. Enligt appen har de till och med fått beställningen en dag innan vi de facto köpte varan, kusligt.
Vi lämnar den synska speditören därhän en stund för nu går det undan. Paketet skickas nästan omedelbart, bara några timmar efter vår beställning, och hamnar på Langley. Och där blir det liggandes, länge. Dagarna går och inte förrän den 15 januari har paketet nått svensk mark. Alltså 8 dagar senare. Något anmärkningsvärt kan tyckas, med tanke på avståndet.

Men nu då? Med paketet på plats i Sverige, nu borde det ändå gå relativt snabbt? Vi är ju så ivriga på att få packa upp det och äntligen sätta igång. Men det får vi inte. I samma veva skriver vi flera artiklar om Brexit för att se vad det innebär i praktiken för e-handlare och konsumenter. Vi får även rapporter om hur brittiska e-handlare haft svårt att hänga med i svängarna och att flera paket helt enkelt tvingas vända i tullen här hemma, på grund av otillräcklig dokumentation. Så hur ska det egentligen gå för vårt paket?

LÄS ÄVEN: Efter Brexit - svenskarna blir utan sina paket

Den 20 januari händer det. Vi får ett sms från Postnord om att betala moms och avgifter. Det landar på 56 kronor i importmoms och så en deklarationsavgift på 75 kronor på det. Surt, men väntat.

Förfarandet är exakt detsamma som om man handlar från exempelvis USA. Nu är vi nästan i mål, eller?

Var är det egentligen?

Dagarna går igen och torsdagen den 28 januari kan vi inte hålla oss längre. Vi ringer nyfiket till Postnords kundtjänst och undrar hur det går för paketet? Det står fortfarande i appen att det tullklareras, men kan det verkligen stämma? Nej, det gör det ju faktiskt inte, berättar den mycket trevliga medarbetaren. Paketet är på väg och borde dyka upp på fredag, eller i värsta fall måndag.

Vi får rådet att avvakta. Men det behöver vi inte göra länge.

Bara några timmar senare hörs nämligen det både tillfredsställande och välbekanta dunset på mattan under brevlådan. Paketet har anlänt.

Facit

Med både spelet och facit i hand kan vi konstatera att det tog hela 21 dagar från lagd beställning och skickat paket tills dess att det anlände hos oss. Det är en anmärkningsvärd skillnad mot tidigare. Processen, alltså e-handlandet i sig, var lika enkel som vanligt. Det här hade till och med statsministern klarat av. Men väntan blev nästan komisk.

Värt att notera, för sakens skull, är att ingen skugga ska falla över någon speditör här. De gjorde ett bra jobb och var mycket hjälpsamma. Däremot kan vi konstatera att tiden det tog nu påminner om att beställa paket från en helt annan kontinent. Naturligtvis kan det också gå något snabbare, eller ännu långsammare, beroende på volymerna. Helt klart är dock att det går långt ifrån lika fort som innan att beställa från Storbritannien.

Spelet då? Det har, något ironiskt kan tyckas, utvecklats av den svenska studion Image & Form och de har gjort ett alldeles suveränt jobb. Det var, trots allt, väl värt sin väntan.

LÄS ÄVEN: Brexit ritar om e-handelskartan: "Svårare än med Norge"

Nils Lund
nils@ehandel.se