BHG Group, som bland annat ligger bakom Chilli, Bygghemma, Nordic Nest och Trademax, har summerat sitt fjärde kvartal och helåret 2020. Koncernen avslutade året mycket starkt med en omsättningsökning på 43,2 procent till 2,3 miljarder kronor. Även rörelseresultatet hängde med uppåt och ökade från 79 till 183 miljoner kronor, jämfört med samma period 2019.
Och vid en titt på helåret ser det faktiskt ännu bättre ut. Totalt sålde man för 9 miljarder kronor under 2020 - en ökning med drygt 44 procent från året innan. Rörelseresultatet sköt i höjden även här och gick från 282 till 658 miljoner kronor och rörelsemarginalen uppgick till 7,3 procent, en ökning från 4,5 procent under 2019.
Det är med en blandning av ödmjukhet och stolthet jag konstaterar att 2020 blev ett rekordår för oss på alla sätt och vis, kommenterar Adam Schatz, vd och koncernchef på BHG Group, siffrorna.
Under 2020 uppgick trafiken i våra webbshoppar till över 300 miljoner besök och vi skeppade drygt tre miljoner order till ett sammanlagt försäljningsvärde på 9 miljarder kronor till kunder i nitton länder i Europa.
Självförtroendet är det inget fel på och nu sjösätter man nya tillväxtmål.
Det tidigare målet om att nå 10 miljarder kronor i nettoomsättning ersätts av ett mål om att nå 20 miljarder kronor på medellång sikt, skriver Adam Schatz i vd-kommentaren.
Det justerade EBIT-målet om att nå 7 procent justeras till att vi ska nå minst 7 procent. Bakgrunden till denna justering är att vi under 2020 demonstrerat att 7 procent inte utgör något absout tak för vad vår verksamhet kan generera, fortsätter han.