ANNONS

CDON ser 19% tillväxt, Nellys lager ett problem

CDON ser 19% tillväxt, Nellys lager ett problem

CDON Group publicerade idag sin rapport för tredje kvartalet. Inte oväntat så säljer bolaget mer och mer över nätet. Försäljningen för tredje kvartalet ska ha ökat med 19 procent.

ANNONS

Paul Fischbein, VD och koncernchef för CDON Group, har följande kommentar:

- CDON Groups försäljning ökade med 19% till en ny rekordnivå för det tredje kvartalet. Vi växer kraftigt och vi fortsätter därmed att stärka vår position på den attraktiva e-handelsmarknaden.

De meddelar även att modesegmentet, med Nelly.com i spetsen, påverkats negativt av den lagerflytt som inte gått som förväntat.

Lagerflytten en dyr affär

CDON Group säljer in förvärvet av logistikbolaget, som skött det nya lagret, med att det skapar förutsättningar för framtida expansion. Det känns dock som något de tvingats göra.

"Tillväxten inom Modesegmentet påverkades fortsatt av Nellys lagerflytt då det nya lagret inte uppnådde förväntad produktivitetsnivå under kvartalet. "


Inkluderar Nelly.com, Heppo.com och Members.com

Själva lagerflytten skall även ha resulterat i engångskostnader på 6,6 miljoner vilket belastade detta kvartal. Flytten har tydligen också lett till flera lagerutförsäljningar:

"Bruttomarginalen påverkades negativt under kvartalet av två stora lagerutförsäljningar som genomförts under det tredje kvartalet, som en följd av det överlager som skapades när försäljningen påverkades av lagerflytten."

Bortsett ifrån Nelly och deras lagerflytt ser det ut att gå bra för CDON Group. Segmentet Hem & Trädgård har dock sålt dåligt men detta härleds till ökad konkurrens på vitvarumarknaden.

Under årets första nio månader ökade försäljningen totalt med 38 procent. Ni ser ett sammandrag av siffrorna här:


Tredje kvartalet för CDON Group

Den fullständiga rapporten hittar ni här (.pdf).

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap