I november lanserades den nya prenumerationstjänsten för barnprodukter Parently. Affärsidén är baserad på det cirkulära hållbarhetstänket och går ut på att företaget erbjuder föräldrar allt från barnvagnar, bilbarnstolar, matstolar och barnsängar till bärselar och babymonitorer i utbyte mot en prenumerationsavgift.
Alla saker levereras hem till kunden färdigmonterade och när barnet har växt ur en produkt - hämtar Parently tillbaka dem. Under tiden som produkterna används är de också försäkrade "så att kunderna inte ska behöva oroa sig", förklarar David Knutsson, vd och grundare, för Ehandel.
Det började som en idé under en nätverksmiddag i Almedalen, där den cirkulära ekonomin diskuterades. Jag jobbade som Management och Innovationskonsult, samtidigt som jag och min fru Rebecca väntade vårt första barn, säger han och fortsätter:
Så sittandes på den middagen, lite oförskämt, böjde jag mig ner för att googla om det fanns en sådan tjänst. Jag tänkte att "det är klart att det finns en prenumerationstjänst för en barnfamiljs behov”. Efter den enkla sökningen visade sig varet på min fråga vara nej. Så jag bestämde mig för att göra det själv.
Innan lansering testkörde företaget konceptet med 30 pilotfamiljer under sex månader. När man sedan bestämde sig för en officiell lansering, gick det bättre än förväntat.
Vi har fått mängder av intressenter, både från nya samarbetspartners och kunder, säger David och avslöjar att man redan har fått in 100 prenumeranter.
Parently är baserat i Stockholm och har sitt lager norr om huvudstaden. David är dock inte den enda i bolaget, han driver verksamheten tillsammans med sin kollega Pehr Gårlin som agerar operativ chef.
Våra förväntningar är stora. Vi tror att 2021 blir året då fler och fler konsumenter ser sig om efter hållbara alternativ som gör dem till användare av produkter istället för konsumenter. Feedbacken vi har fått hittills är att vi nu erbjuder en tjänst som många efterfrågat.
Planerar ni att ta in kapital?
Ja det gör vi. Under våren 2021 ämnar vi lyfta in kapital för att kunna marknadsföra och utbilda nya och befintliga familjer.
Något som man dock inte tog med i beräkningen var att man skulle pricka en annan närliggande, men väldigt specifik, målgrupp.
30 procent av våra kunder är hittills så kallade "expats"- någon som exempelvis kommer till Sverige på grund av ett jobb och tar med sig sin familj. De vet inte hur länge de ska stanna och därmed känner de inte att de vill köpa alla produkter, men behöver ha tillgång till dem.
Av den anledningen är företagets sajt helt översatt till engelska, förklarar David.
Men vi kommer att översätta sajten till svenska, och ha svenska som primärspråk, senast i februari. Vi kommer dock ha kvar det engelska språket som ett val, för dem som föredrar det.
Vad ser ni kan komma att bli en utmaning?
Som för alla nya innovationer finns det flertalet utmaningar. Två primära är att för det första få konsumenter att överge ägandeskapet till förmån för hållbar tillgång. Här är vi många företag som jobbar med just detta inom olika sektorer, säger David Knutsson.
Den andra utmaningen är att få producenter att se det stora värdet i att behålla ägandet av produkterna. På så sätt kan de tjäna mer pengar per tillverkad enhet över tid, men redan imorgon kunna ta tydliga steg mot bland annat FN:s hållbarhetsmål, Agenda2030.