E-handeln ökar och med den ökar även sätten för kunderna att ta emot sina paket. Ett leveranssätt som varit på stark frammarsch de senaste åren är paketskåpen.
LÄS ÄVEN: Instabox nya supersiffror - “taktar över 200 miljoner”
Paketskåpen brukar beskrivas som smidiga för kunden att använda sig av. Men det finns ett problem som hittills nog har gått under radarn hos de flesta. Nämligen att de stänger ute, eller åtminstone är svåra att använda, för en betydande del av befolkningen. Anledningen? De når helt enkelt inte upp till alla luckor och riskerar alltså att inte få fatt i sitt paket.
På Instabox säger man sig vara medveten om problemet.
Vi är medvetna om att det finns ett fåtal fall där konsumenten inte når upp till den översta raden, även om det är ovanligt så vill vi självklart att alla konsumenter ska kunna använda vår tjänst på ett smidigt sätt så vi har ett antal idéer för att lösa detta som vi hoppas kunna annonsera snart, säger David Lundqvist, COO på Instabox.
Frågan är dock om “ett fåtal fall” verkligen är en korrekt beskrivning av situationen. David Lundquist menar att den översta luckan på de flesta Instabox-skåp ligger på ungefär 180 centimeters höjd, men att skåpens exakta utformning kan variera.
"Står högt upp på vår agenda"
Vi på redaktionen fick själva upp ögonen för problemet när undertecknad (som är 170 centimeter lång) inte fick tag i ett paket som låg på översta hyllan i ett Instabox-skåp. Det paketet låg förvisso en bit in i luckan, men alla som är kortare än 170 centimeter borde alltså kunna råka ut för samma problem. För att inte prata om personer som är rullstolsburna.
Kan personer med rullstol ens vara säkra på att nå den digitala skärm där man ska slå in sin kod?
Vi är som sagt medvetna om att personer som exempelvis sitter i rullstol kan behöva hjälp med att nå sitt paket om de har blivit tilldelade en lucka som är placerad i skåpets övre del. Det är en av anledningarna till att vi tittar på olika lösningar för detta där en kund med specifika behov ska kunna bli tilldelad en specifik lucka så att de enkelt kan hämta ut sitt paket. Vi vill självklart att alla kunder ska ha en smidig upplevelse med Instabox och detta står högt upp på vår agenda, vi kommer förhoppningsvis kunna annonsera våra lösningar gällande detta inom kort, säger David Lundquist.
Höjden och djupet är just nu desamma på alla Instaboxskåp, medan bredden och antalet luckor kan variera. David Lundquist berättar att det är ett antal faktorer som avgör hur skåpen ska se ut. Det kan till exempel handla om den tillgängliga ytan på en viss plats, hur behovet ser ut, och så vidare.
Eftersom de flesta paketskåp står inomhus går situationen att lösa genom att den drabbade konsumenten helt enkelt får fråga exempelvis butikspersonalen om hjälp.
Men vad händer när skåpen står utomhus, där det kanske inte finns en uppsjö av långa personer som kan rycka ut vid akuta fall. Om en lucka öppnas högst upp i skåpet och mottagaren inte når paketet, kanske hon eller han inte ens kan stänga luckan igen. Vad gör man då?
"Kanske något för framtiden"
PostNord har just nu ett pågående pilottest där ett hundratal skåp har placerats ut i Stockholmsområdet, en del av dem utomhus. När vi kontaktar företagets pressavdelning med vår fråga ber de om att få återkomma med svar. Senare samma dag tar de kontakt igen:
Paketboxarna är som du vet en pilot, och det här med höjden är en av de saker vi utvärderar utifrån de synpunkter som kommer in. Tanken är förstås att paketboxarna bara är ett av de leveransalternativ man kan välja som mottagare, så att man kan välja det som passar bäst. Någon lösning för att som mottagare välja var i boxen paketen ska landa finns inte idag, men är kanske något för framtiden, säger Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord.
Har ni fått in några synpunkter gällande just höjden på skåpen ännu?
Jag har inte hört att vi fått några synpunkter om det ännu, men piloten pågår ju ännu. Det är 166 centimeter till den översta luckan i våra skåp.
LÄS ÄVEN: Här hamnar PostNords paketskåp
Från finska Posti, som satsat stort på paketskåp de senaste åren, får vi beskedet att de har genomfört förändringar så att de minsta luckorna inte ska placeras högst upp. Företagets skåp är cirka två meter höga, och de översta fackens nedre kant återfinns på en höjd mellan 156 och 177 centimeter.
De flesta av våra paketautomater finns hos våra detaljhandelspartners. Kunden kan alltid be personalen om hjälp om det behövs. Vi har ännu inte paketautomater utomhus, men det är naturligtvis lite svårare att få hjälp i en sådan situation. I alla situationer, genom att kontakta Postis kundtjänst, kan paketet överföras till kundens önskade servicepunkt för personlig service, säger Heiko Laubach, Head of Retail Partnerships på Posti.
LÄS ÄVEN: Postis jättesatsning: Öppnar tusentals nya paketskåp
Så hur ska man göra för att lösa det här problemet? Danska SwipBox, som levererar skåp åt bland andra DHL, presenterar en variant.
Lanserade tillgängligt alternativ
Företaget har två skåpmodeller, varav den ena bara kan stå inomhus och den andra är för både inomhus- och utomhusbruk. De som bara står inomhus kan vara upp till 214 centimeter höga. I de fall där kunden inte når upp hänvisas hon eller han till personalen.
De mer avancerade skåpen, som går under namnet “SwipBox Infinity” och alltså även kan stå utomhus, uppges ha de översta luckorna på cirka 160 centimeters höjd. SwipBox säger sig inte ha fått några kommentarer från kunder som inte nått sina paket.
För SwipBox Infinity har vi i och för sig utvecklat en lösning som går ut på att kunder kan aktivera alternativet “wheelchair accessible” när det behövs. När det alternativet har aktiverats kommer paketet att läggas i någon av luckorna i mitten av skåpet. De översta och nedersta luckorna används alltså inte. Våra partners väljer själva om de vill aktivera den här tjänsten för sina kunder, säger Susanne Boysen, marknads- och PR-chef på SwipBox.
LÄS ÄVEN: Paketskåpen tar över Sverige - men hur är tillgängligheten?