ANNONS

Årets butik slog nytt miljonrekord - "kanske blir lite osams"

Peter Kaufmann och Spel & Sånt-gänget med prischecken
Foto: Mia Lewell

"Det hade en baksida också".

ANNONS

Den Norrtäljebaserade spelbutiken Spel & Sånt brädade jättarna och röstades fram som Årets butik 2020 i Prisjakts årliga tävling. En segrare som ligger i tiden, då spelintresset nådde aldrig tidigare skådade nivåer. Butiken grundades 1999 av Peter Kaufmann, tio år senare introducerades e-handeln och idag har man stamkunder både i den mycket omtyckta butiken och onlineshoppen.

Utnämningarna för årets butik, bäst kundservice, årets entusiastbutik och bäst inom spel och film, blev också en hejdundrande avslutning på ännu ett framgångsår för företaget, som drivs av Peter, frun och barndomsvänner.

Direkt efter vinsten hade vi en dubblering av antalet besökare på hemsidan. Men det var också väldigt många stockholmare som åkte sju-åtta mil hit då det var första gången de hörde talas om oss, det var roligt, säger Peter Kaufmann, som innehar vd-rollen, till Ehandel.

Sen hade det ju en baksida också. Man fick en del tråkiga kommentarer från folk som "om ni är årets bästa butik måste ni ju kunna hjälpa mig med det här" och så kom de med helt omöjliga förfrågningar.

LÄS ÄVEN: Apotea får kliva av tronen - ny näthandlare tar hem Årets butik

Nu är man dock inne i lågsäsong. De riktigt stora spelnyheterna brukar lanseras i samband med julhandeln och 2020 var inget undantag.

På nästan alla andra sätt och vis var dock 2020 just det, ett undantag. Ett år som inte liknar någonting annat i modern tid. Så även för Spel & Sånt. Faktum är att man blev mer relevant än någonsin. Även om alla siffror inte är klara än så ökade försäljningen från 13,5 till runt 16,5 miljoner kronor. Resultatet fick sig även det en rejäl skjuts och väntas landa på runt 800 000 när allt är färdigräknat.

Det var vår största ökning någonsin. Det var ett speciellt år på många sätt. Vi ökade försäljningen med över 20 procent, delvis då vår största konkurrent, Gamestop, flyttade ut från Sverige. Så halva året hade vi ett fritt spelutrymme, eftersom det inte finns någon annan som oss. Det finns butiker som säljer spel, men inga renodlade spelbutiker.

Dessutom gjorde några nya kategorier braksuccé från ingenstans och såg en tillväxt som aldrig förr. Kunderna blev mer kreativa än någonsin för att dämpa tristessen och saknaden när de satt inne.

Det var produkter som jag aldrig hade kunnat tänka ut att de skulle gå så bra. En sådan sak som gamingstolar exploderade. Plötsligt skulle ungen ha en gamingstol, som förstås mamma sitter i när hon är hemma och jobbar. Och folk ville sitta hemma och måla figurer. Det var helt sjukt vad vissa saker exploderade.

Sällskapsspel till exempel, som i min värld är något man ägnar sig åt när man bjuder hem folk. Men uppenbarligen har vi tillräckligt stora familjer i Sverige för att det ska gå runt. Sen har jag även hört om extremfall där man sätter upp webbkameror och sitter och spelar samma spel, fast på olika platser.

"Stamkunden föds här"

Som ni kanske har räknat ut vid det här laget ligger e-handeln bakom ett stort antal kapitel i den här framgångssagan. Även om den fysiska butiken, med tillhörande arkadhall, är så populär att långväga gäster tar in på hotell bara för att kunna besöka den, så driver webbutiken en stor del av försäljningen.

Vi har nog 65 procent av försäljningen från nätet. Men då är det väldigt många av butiksköpen som är webborder som kommer hit och hämtas ut. Webbshoppen hjälper till väldigt mycket för att driva försäljning. Kunderna ser på hemsidan att produkten finns i lager, lägger sin beställning eller chansar på att den finns kvar, och åker hit för att få den direkt.

Varför tror du att det är så viktigt för folk att ta sig in till butiken, istället för att bara vänta på sitt paket? Har de bråttom, eller är det helt enkelt så trevligt att besöka er?

Jag tror att det helt enkelt är trevligt. Vi gick någon kurs för många år sedan och då såg man nätet som Sauron i Sagan om ringen. Det var det stora hotet. Då hade vi precis börjat med nätbutiken och fick höra från kursledaren att om man inte gör en upplevelsebutik så har man inte en chans. Någonstans där föddes idén att man måste se butiken som ett nöjesfält med olika attraktioner som skapar en dragningskraft. Annars finns det ingen anledning att ta sig dit.

Ska du få en riktigt lojal kund är det viktigt med öga till öga, med de värden som människor och en fysisk plats kan ge och en hemsida inte kan - hur fin den än är. Jag tror att stamkunden föds här. Sen har vi också tusentals stamkunder som handlar online just för att vi har en butik, tror jag. De hejar på oss från distans för att vi är ensamma i vårt slag och de vill att vi ska finnas kvar.

"Den frustrerande delen av branschen"

Innan vi lämnar Peter Kaufmann och Spel & Sånt för den här gången måste vi ju förstås veta mer om den hektiska avslutningen på året. Den då Microsoft och Sony släppte sina eftertraktade spelkonsoler Xbox Series X och S respektive Playstation 5. Det har skrivits många spaltmeter om rusningen efter inte minst den sistnämnda, som orsakade kaos hos alla stora kedjor. Så hur upplevde en mindre aktör som Spel & Sånt den ursinniga rushen?

I det stora hela tror jag att vi förlorat försäljning på det. Om man jämför från tidigare år, så sålde vi mer 2019 då det fanns maskiner (tidigare versionerna Xbox One och One X, samt Playstation 4 och 4 Pro) till alla som ville ha. Nu när det finns nya så dödar de sin gamla generation, ingen vill köpa gamla maskiner. Så sett i kronor minskade nog försäljningen i den delen, eftersom det var sådan brist.

Det är den lite frustrerande och tråkiga delen av branschen, när man kanske blir lite osams med leverantörer på grund av allt hemlighetsmakeri, där man får väldigt lite information. Men vi säljer ju både Playstation och Xbox och de är ärkerivaler, så det är klart att de inte kan berätta allt. De vet ju inte vilka vi kan vara allierade med.

LÄS ÄVEN: Spelet bakom e-handelskaoset - "fick ett mycket mindre antal"

Och trots att julhelgerna har passerat verkar inte intresset ha dämpats för den nya generationen konsoler. Många stor fortfarande utan och handlarna kämpar hårt för att få in fler på lagerhyllorna.

Jag blev ändå lite överraskad nyligen. Vi fick in 40 konsoler av Xbox Series X som inte är lika eftertraktad som Playstation. Men trots att vi bara fick ut det på sociala medier så hade de sålt slut på bara några minuter. Och det trots att vi har spärrar uppsatta så att ingen kan köpa mer än en. Så jag blev lite förvånad, för det har ändå gått ett par månader och det var inte vår första leverans. Dessutom har alla andra också fått fler längs vägen, så det finns fortfarande ett enormt tryck där ute. Och hade det varit Playstation 5, då hade vi pratat om några sekunder innan de varit slut.

Hur kommer det sig att båda tillverkarnas konsoler är så populära fortfarande? Har ni många som köper båda, eller är det så att man går och väntar på den ena, men sen tar den andra för att den finns tillgänglig?

Det är väldigt olika. Det finns ju "fanboys" som är hardcore det ena varumärket där det går emot varenda fiber i kroppen att byta tillhörighet. Sen är det sådana som jag som är i 40-årsåldern, som helt enkelt gillar bra spel och vill ha alla maskiner. Det vanligaste är att man har en Nintendo Switch och en Playstation eller en Xbox. För Mario och Zelda vill man inte missa, säger Peter Kaufmann.

Slutligen, vilka trender tror du att vi kommer att ta med oss från 2020 in i framtiden i spelsegmentet?

Sällskapsspel tror jag inte att vi har sett början av ännu. Det är väldigt många som inte har tagit till sig den kulturen än, som en gång i tiden nästan bara varit för barn. Nu har det blivit en rörelse och det sprider sig som ett litet virus. Folk tar med sig och ger bort sitt favoritsällskapsspel i present till vänner och bekanta och hoppas att de ska bli smittade nu av spelfebern också. Man vill skaffa motspelare helt enkelt. Man vill värva folk och beter sig nästan som om man får provision för det, säger Peter Kaufmann och avslutar.

Man vill verkligen att alla vänner ska ta upp det här och bli en del av det. Det är också raka motsatsen till att sitta och stirra i en mobiltelefon. Man måste engagera sig och prata med varandra.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap