ANNONS

Julas miljardrusning gav nytt rekord: "Haft en coronaeffekt"

Joachim Frykberg, vd på Jula

E-handeln flög.

ANNONS

Jula hjulade genom 2020 med ett nytt försäljningsrekord. Hemmafixarkedjan nådde en omsättning på hela 8,9 miljarder kronor - en ökning med 1,4 miljarder från 2019.

Vi har haft en coronaeffekt som gynnat försäljningen under året. Samtidigt som vi klarat att navigera genom pandemin utan allvarliga verksamhetsstörningar, har vi även haft styrka och förutsättning att ta hand om och dra nytta av coronaeffekten på ett mycket bra sätt, vilket försäljningsökningen visar, säger Joachim Frykberg, vd på Jula, i ett pressmeddelande.

Allra störst har ökningen varit i onlinekanalen -  nämligen 97 procent - en affär man kommer att satsa vidare på och "prioritera ytterligare" under 2021. Och trots det rådande läget både i världen och på hemmaplan så ska även tio nya varuhus öppna under året.

Under det första kvartalet tas även den nya utbyggnaden, på 28 000 kvadratmeter, av centrallagret i Skara i bruk. Det gör att man snart förfogar över ett 178 000 kvadratmeter stort centrallager.

Mycket av det vi lärt oss under året kommer vi att ta med oss in i framtiden, inte minst när det gäller den digitala utvecklingen. Vår omsättningsökning under året ger givetvis bra förutsättning att utveckla och stärka verksamheten ytterligare, säger Joachim Frykberg.

Nils Lund
nils@ehandel.se