För sex år sedan när Henrik Bigelius flyttade till Kina fick han problem med sin hy, på grund av den förorenade luften i Peking. Då upptäckte han att det saknades produkter, mot den här typen av besvär, för män. Det var ett hål i marknaden som han förvånades över att ingen annan hade fyllt. Därför tog han saker i egna händer, och på den vägen föddes Bigelius Skincare.
LÄS ÄVEN: Han satsar i Kina från dag ett – släpper nytt onlinemärke
Idag är Bigelius produkter godkända av det kinesiska läkemedelsverket och säljs bland annat via asiatiska e-handelsplattformar som WeChat, JD och Taobao samt i butik via barberare. Företaget har även funnits i Sverige sedan 2018, främst via den egna e-handelssajten Bigeliusskincare.com.
Under 2020 omsatte bolaget 3 miljoner kronor, och den svenska marknaden står för cirka 10 procent av bolagets totala försäljning.
Pandemin har påverkat även oss. Vi har haft en del utmaningar gällande vår produktionskedja, samt att mångas uppmärksamhet har legat på coronaviruset och dess effekter vilket har gjort att lanseringen av varumärket och produkterna har varit svårare, säger Henrik Bigelius till Ehandel.
Hittills har vårt fokus, för den svenska marknaden, legat på egen e-handel men vi har också funnits hos ett mindre antal nischaktörer både online och offline. Det har varit ett bra sätt för oss att lära känna kunden på och lättare att kunna testa olika arbetssätt. Men nu är vi redo att satsa ännu bredare och vi ser helt klart en stor potential för tillväxt i Sverige.
För att nå en bredare publik lanserar Bigelius Skincare nu en unisexkollektion.
Från start har vårt fokus varit att utveckla boostande hudvård för män, framför allt för att jag utgick ifrån mina egna hudproblem, men också på grund av att det finns så mycket färre produkter specifikt för män jämfört med kvinnor.
Men under åren har vi fått oerhört mycket feedback från kvinnor som använder sina killars Bigelius-produkter, så istället för att göra en ny kollektion enbart för kvinnor har vi därför valt att utveckla en ny kollektion för alla. Unisex är mer samtida och vi är övertygade om att det är rätt väg att gå framåt.
Samtidigt kliver man också ombord hos bland annat Lyko, Kicks och Apoteket Hjärtat. På så sätt kommer man att nå ut till sju nya europeiska marknader, nämligen Norge, Danmark, Finland, Polen, Österrike, Nederländerna och Tyskland.
Det är en spännande och kul utmaning för oss att bygga närvaro och engagemang hos kunder i fler länder även i Europa.
Ni har ju varit i Sverige ett tag. Varför har ni inte samarbetat med större Ã¥terförsäljare tidigare?Â
Bigelius Skincare har varit ett litet, tajt team som tvingats prioritera hårt för att komma framåt med utveckling av produkter, varumärke, kommunikation och försäljning. Fokus har legat på Kina och Asien och vi har velat etablera en spännande bas där innan vi sätter tänderna i nästa stora projekt. Nu är det dags för Norden och vi är mycket glada över att få samarbeta med de mest erkända skönhetsplattformarna här hemma, säger Henrik.
Men Bigelius Skincare har funnits tillgängligt hos dem sedan strax innan jul, mer aktiv marknadsföring kommer igång nu i början på året och vi ser redan att försäljningen går över förväntan.
Hittills har Henrik Bigelius själv investerat en miljon kronor i bolaget, samt fått backning av ett mindre antal ängelinvesterare. Men nu, under årets förta kvartal, är planen att göra en större investeringsrunda med fokus på investerare som har erfarenhet av retailbranschen i Asien.
Pengarna kommer sedan att användas till både expansion samt satsning på att bredda och stärka upp Bigelius internationella team. För det är nu hudvårdsföretaget ska ta Sverige, och inte bara, med storm. I år kommer företaget att satsa ordentligt på marknadsföring och försäljning via egna och externa kanaler.
Idag består vårt team av två fasta heltidsanställda och en mängd frilansare, men framåt kommer vi att vilja stärka upp kompetensen inom bolaget och bli ännu vassare på nyckelområden. Planen är att teamet ska växa till att vara 5 eller 6 personer till slutet av 2021, men med fortsatt stöttning av frilansare.
Två nyckelroller som vi är på jakt efter är dels en Social Media Manager som kommer att utveckla vår egen e-handel och våra sociala medier. Det är två kanaler som såklart hänger väldigt tajt ihop. Och den andra rollen är en Expansion Manager Europe som kommer att ha i uppgift att fördjupa och utveckla samarbetet med våra befintliga partners samt lägga pusslet med kompletterande onlinebutiker i Europa.
Ambitionerna och målen för 2021 är höga. Bigelius Skincare har även inlett förhandlingar med distributörer på tio nya marknader i Asien för att ta klivet in hos "exklusiva återförsäljare".
Vi är i dialog med agenter och distributörer i Indien, Japan, Sydkorea, Singapore, Filippinerna, Indonesien, Malaysia, Vietnam och Thailand. Det finns generellt sett ett stort intresse i flera asiatiska länder för nya varumärken inom hudvård, speciellt de med de egenskaper som naturliga ingredienser och anti-pollution. I många länder har Sverige som utvecklings- och tillverkningsland ett gott rykte, något som självklart sitter fint för oss.
Ska ni etablera team i alla dessa nya länder eller ska ni hantera marknaderna pÃ¥ distans?Â
Där vi befinner oss nu kan vi inte ha egna medarbetare på plats i dessa länder. Därför tittar vi primärt på generalagenturer, det vill säga att hitta en bra partner som vill vara med på vår resa och bygga Bigelius Skincare på sin hemmamarknad, säger Henrik och tillägger:
Vår strategi, för de flesta asiatiska marknaderna, är att fokusera på agenturer och återförsäljare med exklusivitetsavtal. De partners som vi kommer att vilja knyta till oss ser vi är experter på sin lokala marknad, eftersom tillvägagångssättet att nå kunderna kommer att behöva anpassas till kundernas lokala shoppingbeteende och behov.
Hur ser du på framtiden - vad blir tuffast?
Den främsta utmaningen just nu är att hitta rätt personer och bygga det team som krävs för att vi ska nå ut på bästa sätt. Vi är ett litet entreprenörsdrivet bolag med mycket hjärta, vilja och en superspännande resa framför oss så det är avgörande att vi hittar riktiga stjärnor som delar vår passion för detta, säger Henrik Bigelius och avslutar med:
Utöver att hitta rätt team är en insikt hittills vikten av att etablera samarbeten med rätt typ av partners, att det är en partner som verkligen adderar värde långsiktigt. Som relativt nytt bolag i tillväxt delar vi såklart utmaningar med andra bolag i samma situation – att vilja åstadkomma så mycket på kort tid! Utmaningen är att konstant kunna prioritera det som är rätt och viktigt, men samtidigt ha kul på vägen för att bibehålla passionen i teamet.