Swish slog igenom som en tjÀnst för att skicka pengar privatpersoner emellan, men de senaste Ären har betalningarna till företag vunnit allt större mark. I dag stÄr C2B-betalningarna (consumer to business) för 40 procent av företagets verksamhet, och andelen ökar för varje Är.
Under 2020 stod Swish för handel, det vill sÀga den delen dÀr e-handeln ingÄr, för 26 procent av alla betalningar som gjordes med Swish. Det motsvarar 163 miljoner betalningar.
I Swish för handel ingÄr dock bÄde e-handel med varor och med tjÀnster som till exempel resebiljetter och filmtjÀnster.
SÄ det vi ser som traditionell e-handel vÀxer inom ramarna för det men det Àr en del av en helhet, sÀger sÀger Robin Hjelte, analyschef pÄ Swish.
Han berÀttar att inom andelen Swishbetalningar som gÄtt till företag har tjÀnstesidan hittills varit den största, men nu syns den snabbaste tillvÀxten inom just handeln med varor.
Vad tror du att ökningen beror pÄ?
Det Àr enkelt och det finns en vana. Det krÀvs inga kortnummer eller andra uppgifter utan det Àr en kort vÀg mellan beslut och betalning. Vi ser en stor efterfrÄgan i flera sammanhang.
LĂS ĂVEN: Bakslaget för kassalagen: Faktura ökar i e-handeln