Om du är en entusiast av kolsyrat vatten är chansen stor att du hört talas om Aarke. Det svenska succébolaget som hamnat lite i skymundan. Deras designade kolsyremaskiner går som tåget och efterfrågan tycks ha exploderat på senare tid. År 2018 omsatte bolaget 20 miljoner kronor och gjorde en vinst på 3,3 miljoner. Året efter smällde det till rejält och försäljningen drog iväg till 84,7 miljoner kronor, med ett positivt resultat på 28,3 miljoner.
Nu berättar en av grundarna, Jonas Groth, om historien bakom Aarke och vad som väntar härnäst.
Aarke grundades av mig och min kollega Carl Ljungh. Vi är båda industridesigners och har drivit designbyrå under många år. Vi tänkte att det var smartare att starta ett eget varumärke än att jobba vidare som konsulter och såg samtidigt en stor potential att förbättra hushållsprodukter - de produkter man använder dagligen hemma. Kolsyremaskinen lanserades till julhandeln 2016 och blev snabbt en global succé. Nu siktar vi mot att ta över hela köksbänken, säger han till Ehandel.
Bolaget säljer i dag sina kolsyremaskiner både via välkända återförsäljare i flera länder, men också via den egna e-handeln. Något som har visat sig vara ett mycket framgångsrikt recept.
Om man har en stark produkt så är försäljning via återförsäljare ett bra sätt att expandera globalt utan marknadsföring. Vi har hela tiden haft målet att bli starka inom D2C också, men vi tror på en blandad distribution då målgruppen är väldigt bred, säger Jonas Groth.
Hur stor del av omsättningen står respektive gren för?
Andelen egen e-handel har gått från en mycket låg nivå till en allt större. Men det är först under 2021 man kommer se att en signifikant del av vår omsättning kommer komma från vår egna webbshop. Däremot ser vi att en mycket stor del av våra återförsäljares försäljning sker på nätet, så vi vet redan att produkten fungerar bra online.
Vilken är er största marknad i dag?
Under 2020 var det Tyskland.
Siktar mot nytt lager
Vi är förstås också nyfikna på jätteskuttet bolaget tog 2019, vad var det som hände där egentligen när såväl omsättningen som resultatet sköt i höjden?
Global expansion, samt expansion i nya kanaler, förklarar Jonas Groth kort och effektivt.
Och inte blev det sämre under föregående år, försäljningen fortsatte att peka rakt uppåt även under pandemin.
2020 blev ett mycket starkt år och omsättningen växte kraftigt.
Det verkar med andra ord som att de bara är i början av sin resa, som hittills inneburit väldigt mycket luft under vingarna. Nu väntar ytterligare satsningar för att kunna utveckla Aarke ytterligare och där kommer D2C-affären att få en nyckelroll.
Vad är målsättningen och vilka blir era huvudsakliga satsningar den närmsta framtiden?
Ytterligare fördjupning inom området Home Carbonation samt breddning av sortimentet i köket. Under 2020 skalade vi upp produktionen rejält och vi har nu för första gången möjlighet att bygga ett tillräckligt stort lager för att kunna satsa ordentligt på digital marknadsföring och D2C. Under 2020 har vi uppdaterat vår e-handelsplattform och anställt ett fantastiskt team. Alla prognoser pekar uppåt och vi ser ljust på framtiden, avslutar Jonas Groth.