ANNONS

De dubblade omsättningen - samarbeten bakom nya rekord

Peter Lenerius, Catharina Schröder och Diana Selguson

"Vi växer snabbt men med förlust".

ANNONS

Streetwear-varumärket Elly Pistol har slagit nytt rekord. November månad blev bolagets bästa någonsin med en omsättning på cirka en miljon kronor.

Dessutom ökade omsättningen i raketfart under perioden juli till december, och landade på fyra miljoner.

LÄS ÄVEN: Online-varumärket Elly Pistol tar in 2,4 miljoner kronor

Vi slutspurtade verkligen under hösten, säger vd:n Peter Lenerius i ett pressmeddelande.

Vad landade omsättning och resultat på för 2020? 

Årsredovisningen för 2020 är inte klar, så vi kan inte gå ut med siffrorna riktigt än, säger Diana Selguson, styrelseledamot på Elly Pistol, till Ehandel.

Gällande resultat så befinner sig bolaget i en tillväxtfas och är riskkapitalfinansierat, därav växer vi just nu snabbt men med förlust. Detta eftersom vi vill ha hög tillväxttakt i det läge som vi befinner oss i.

Det som har drivit försäljningen under året är, enligt modeföretaget, storsatsningen på samarbeten. Bland annat har Elly Pistol genomfört en kampanj med organisationen Non-Violence under hösten som bidrog till försäljningsrekordet.

Vi är väldigt glada över att marknadssatsningarna vi har gjort sedan sommaren resulterat i en dubblering av omsättningen, säger Peter Lenerius.

Elly Pistol har även fått till sina första större influencersamarbeten. De som fick skapa sina egna designkollektioner tillsammans med streetwear-varumärket är bland annat Roshi Hoss samt musikartisterna Renaida och Dotter.

För oss handlar det om mer än att bara sälja coola kläder, det handlar om att genom kläderna sprida viktiga budskap och det om något behövs i modevärlden, säger Catharina Schröder, styrelseordförande på Elly Pistol.

En del av vinsten kommande från försäljningen av samarbetskollektionerna gick till Non Violence arbete och projekt.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se