Det är tydligt vad Footways strategi är efter att de lade vantarna på konkurrenten Sportamore. Efter att Footway förvärvat ett varumärke så flyttar man över det till sin egen nya mobilanpassade plattform och sedan inleds en stor internationell expansion.
LÄS ÄVEN: Kunderna rasar mot Sportamores nya sajt: ”Fullständig katastrof”
Inte långt efter att Footway nu lagt vantarna på ännu en konkurrent, Caliroots, så upprepas mönstret. Footway meddelar idag att Caliroots lanseras på 24 europeiska marknader. Alla är dock inte nya men det är ändå tal om en rejäl expansion jämfört med tidigare.
Det känns väldigt kul att Caliroots nu är live på Footways plattform. De tidigare Caliroots-kunderna kommer att känna igen sig, samtidigt som vi kan välkomna många nya kunder när vi i ett slag gått från 7 till 24 lokaliserade butiker i Europa, säger Andreas Koschnike, grundare och nu Brand Director för Caliroots, i ett pressutskick.
LÄS ÄVEN: Footways plan för Sportamore – stor internationell expansion
Den nya infrastrukturen ska även ge kunderna snabba leveranser.
Genom plattformen möts kunderna av snabbare laddningstider och ett mobile first-tänk. Via den gemensamma infrastrukturen kan vi också erbjuda snabba leveranser och många betal- och leveransalternativ, vilket jag tror Caliroots-kunderna kommer uppskatta.
Footways nya e-handelsplattform används idag av Footway.com, Sportamore.com, Brandosa.com, Heppo.com, RunForest.com, Thesolestory.com och Caliroots.com. Alla är live på 24 olika marknader och delar infrastruktur i bakgrunden.