Under årsskiftet 19/20 lanserades företaget Happy Fluffy Cloud, som specialiserar sig på täcken. När det första räkenskapsåret nu summeras kan bolaget meddela att man har överträffat sina förväntningar. Omsättningen landade på drygt två miljoner kronor.
Det är ungefär det dubbla mot vad vi har räknat med, säger Martin Åqvist, medgrundare, till Ehandel.
LÄS ÄVEN: Doldisen på väg mot 100 miljoner – lanserar en Instagram-sajt
Och i år siktar man på att fortsätta på samma spår och minst dubbla försäljningen igen.
Vi ser goda möjligheter att öka till cirka 4 eller 5 miljoner kronor, fortsätter Martin Åqvist.
Siffrorna har varit svarta från start, och vi har varken riskkapital eller checkkredit att luta oss mot. Vi har vuxit organiskt, med målet att varje dag vara lite bättre än igår.
Vad har varit det största fokuset under ert första verksamhetsår?
Vi tog tidigt ett beslut om att ett renodlat D2C-varumärke skapar de rätta förutsättningarna för oss och vårt bolag. Det finns ingen som kommer att brinna lika mycket för det som vi, säger Christina Barkow, den andra medgrundaren.
Vi vill äga hela processen. Från design till kundrelationer. Vi kör inte med 3PL-logistik och det är vi själva som handskriver varenda följesedel och möter transportfirman med ett hav av kartonger på farstutrappen. Det är vi själva som kånkat två ton duntäcken på en parkering. Det gör att vi kan sätta en genuin check på kundupplevelsen i alla led.
"Alla har darlings to kill"
Företaget grundades av de tre vännerna Martin Åqvist, Anna Röstlund och Christina Barkow. Martin agerar operativ chef, Anna är Art Director och Christina har tagit på sig vd-rollen.
Jag och Martin har hängt som ler och långhalm i mer än 25 år. Vi avslutar varandras meningar och överlappar varandras uppgifter ganska bra. Anna ansvarar för den grafiska profilen och våra fotograferingar. Men vi har alla dagsjobb vid sidan om Happy Fluffy Cloud, säger Christina Barkow.
Belöningen och sporren ligger alltså inte i en lönecheck varje månad från molnfabriken. Energin har vi snarare hämtat i känslan av att äntligen, efter många år i stora bolag inom mode, inredning, tv och media, få använda alla verktyg vi har i bagaget - varumärkesstrategi, branding och design samt kommunikation, sälj och affärsutveckling.
Hur länge tror ni att Happy Fluffy Cloud endast kommer att vara en sidosyssla?
Det finns utrymme för oss att växa i nuvarande rigg, vi har arbetat aktivt för att optimera och effektivisera företaget på alla nivåer. Nästa steg är att frigöra oss tre från exempelvis pack, frakt och den typen av logistik, säger Christina och tillägger:
Under min tid som vd kommer dock ingen kund mötas av AI i kundservice. All kundkontakt och kommunikation tror jag är superviktigt att hålla tätt intill.
Trion tillägger att det däremot finns en del fördelar med att driva ett företag som ett sidoprojekt.
Vi har kunnat prova oss fram, laborera snabbt och fritt med tillgängliga variabler. Inget barn behövde stanna hemma från ridlägret på grund av att täckesförsäljningen gick ned i juni, men vi måste förstå vad som verkligen driver vår försäljning. Även under andra omständigheter än snöyra och julrim, säger Christina.
Det har varit en del bryska uppvaknanden. Alla har vi våra darlings to kill. Just därför gav vi Happy Fluffy Cloud en bestämd tid för att visa potential. Det måste finnas bärkraft i ett bolag för att det skall vara värt att gå upp 04.30 och tejpa kartonger.
"Skicka paket i limousine till kund"
Många företag har lidit av den rådande pandemin, men Happy Fluffy Cloud har fått medvind. När tyngdtäckes-hajpen blev en grej under 2020 märkte bolaget av en högre efterfrågan, men även när fler stannade hemma och inredningsvågen kom.
En kul grej är att vi märkte att många köp gjordes nattetid. Kunder som hade svårt att sova. Vi har därför vid två tillfällen gjort nattkampanjer med kort varsel "kundservice öppet och nattrabatt mellan klockan 01.00 och 04.00". Det gav en del försäljning men framförallt lärde vi oss massor av den kundkontakten. Om sömn och vad saknad av sömn ställer till med.
Om ni fick summera 2020 - vad var bra och vad skulle ni kunnat gjort bättre?
Vi är bra på exekution. Vi har energi att driva Happy Fluffy Cloud dit vi vill att det ska vara. Flödet av initiativ oss emellan är i mångt och mycket vårt kapital. Korta beslutsvägar, ett styrelsemöte kan ske i en biltvätt, en stylist kan få hämta ut ett lånetäcke hos våra kompisar på 7-eleven. Det är inte så noga. Hellre göra något alls än att sitta på händerna. Att vara snabb är en utomordentlig konkurrensfördel. "Trial and error" är en utmärkt metod för att optimera. Driv och förmågan att kunna lösa problem längs vägen slår "klassiskt managment corporate bull". Vi har blandat en egen stark cocktail av "short term wins" och strategiskt arbete, vilket har gett oss nyttiga lärdomar, en del blåtiror och ett och annat sjumilakliv framåt.
Som exempel kan vi nämna några pallar kartonger som är köpta på innermåttsspecifikationer, inte de mått som fraktfirmans stränga laserrobot läser av yttermåtten med. Denna ivriga beställning resulterade i att det hade varit billigare att skicka paketen i limousine direkt till kund. Men det lärde oss att läsa tabeller noggrannare, och att en dubbelkoll ibland är värd en hög timpenning.
"Kan mångdubbla vårt resultat"
Men trots en positiv inställning och kämparglöd har bolaget, som andra branschkollegor, en del utmaningar på sin väg. En av dem är att stå kvar när stora konkurrenter försöker blåsa omkull mindre bolag.
Vi tycker oss se ett landskap med fler och fler konsolideringar, där multibrand retailers blir större och större, och det är rimligt med nya globala online marknadsplatser. Att då våga lita på att det är en styrka är att äga hela kedjan utan mellanhänder kräver mod. Än så länge är det svårslaget att få behålla kontroll över varenda stygn, vilket ger oss utrymme för att kunna göra en så bra produkt som möjligt till ett attraktivt pris.
Vi har skruvat av backspegeln, efter att ha tackat artigt för visat intresse, när vi har valt bort några bjässiga samarbeten. För det går att fortsätta stå stadigt med en långsiktig matematik. Utmaningen är att hitta ett sätt att skala upp med små medel.
Planerar ni att ta in kapital?
Det mänskliga svaret är att vi blir smickrade av uppmärksamheten vi fått. Den ärliga insikten är att vi just nu inte behöver kapital. Vi kan mångdubbla vårt resultat ifrån vår befintliga plattform - ekonomiskt, resursmässigt och insiktsmässigt. Vi har en prydlig liten låda som precis skakat av sig uppstartsdammet, säger Christina.
Hur fort och långt resan går med befintliga verktyg återstår att se. Kanske är det också vårt sätt att ödmjukt påminna oss själva: Tro aldrig att det är klart.
Planen för 2021 är ingen hemlighet. Målet är att öka försäljningen och inta fler marknader, vilket bolaget redan har fått ett smakprov på.
Vi får beställningar från fler och fler länder. Ibland undrar man om Google Analytics har fel på koordinaterna. Norge och Storbritannien ligger bra till i efterfrågan, men är lite av en mardrömslogistik där våra sovmoln ska segla genom tullen sömnlöst. Vi måste fatta beslut om vilken som är nästa marknad som ska prioriteras. Samtidigt har gräddan av välrenommerade inredningstidningar och tunga influencers backat oss i Sverige, säger Christina Barkow och avslutar med:
Vårt första verksamma år var en testrunda. Nu har vi provat, utvärderat, justerat och utvecklat vår affär. Vi har vänt på stenar och vridit på argumenten. Inför 2021 står vi stadigt i fattade beslut och är trygga i att vi vet hur bolaget fungerar ur olika perspektiv.