I februari släpper KappAhl sitt nya barnvarumärke Minories, som har tagits fram internt av modekedjans medarbetare. Det nya märket beskrivs som "ett medvetet klädmärke som talar barnens språk".
Minories statement är tydligt: vänlighet är en superkraft och könsstereotyper är supertråkiga, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Företaget tillägger att det nya klädmärket tar KappAhl till nästa steg i tillväxtplanen.
KappAhl står inför en spännande tillväxtfas, där vi med bland annat Minories vässar vår varumärkesportfölj ytterligare, säger Desiré Westerberg, Vice President Business Unit Kids på KappAhl.
Det finns en härlig energi i bolaget, med proffsiga medarbetare som är duktiga på att utveckla relevanta produkter och att ta fram nya, spännande varumärken.
Fokuset för det nya klädmärket är riktat mot långvarighet, både sett till kvalitén och relevansen.
Minories plagg kommer att prydas av färg- och printbilder som ska kunna kombineras från en kollektion till en annan. Alla plagg kommer även att kunna användas länge, trots att barn växer snabbt, eftersom de kommer att ha "finurliga lösningar" som möjliggör förlängning av plaggen till en större storlek.
Barn ska få vara barn och det var så idén till Minories föddes. Minories är inspirerat av barns olika personligheter, där olikheter uppmuntras och där alla barn får ta plats, berättar Johanna Lannsjö, Brand & Assortment Manager för Minories.
Även materialval och produktion är tänkt ur ett långsiktigt och hållbart perspektiv. Varumärket kommer endast att använda sig av "material som kommer från mer hållbara källor" som bland annat GOTS-certifierad ekologisk bomull och GRS-certifierad återvunnen polyester. Plaggen kommer dessutom att tillverkas under ansvarfulla förhållanden på fabrikerna.