Vi har tidigare skrivit om Facebook-butiker, eller f-handel. Nu har det San Francisco-baserade företaget Soldsie tagit det ett steg längre. Med hjälp av deras verktyg kan företag i stället för att skicka iväg kunderna till en separat e-handel eller Facebook-butik, sälja sina produkter direkt via kommentarerna på sin företagssida.
– Folk spenderar mycket tid på sociala nätverk, och de vill handla där. Många som vi jobbar med har inte ens en hemsida eller en e-handel, säger Chris Bennett, en av Soldsies grundare.
Inte bara Facebook
För att använda sig av tjänsten måste först företaget registrera sig hos Soldsie, kunderna i sin tur behöver även de skapa ett konto där de registrerar sin e-post och betalningsinformation.
För att sälja sina produkter är det sen bara att lägga upp en bild på sin Facebooksida, förslagsvis ackompanjerad av en liten text. För att handla skriver kunden helt enkelt ”sold” i kommentarsfältet.
Då skapas en faktura och företaget kan sedan ta betalt via kreditkort eller PayPal. Planen är att inom en snar framtid automatisera den funktionen så att betalningen sker direkt när kunden skriver ”sold”. Planer finns också att expandera tjänsten till andra sociala nätverk än Facebook.
80 trädgårdstomtar på ett dygn
Soldsie lanserade tjänsten i maj och har sedan dess hjälpt till att sälja för omkring 1 miljon dollar. Förutom kreditkorts- och PayPal avgifter tar Soldsie 3 procent vid varje transaktion.
Hittills har man främst mindre företag som kunder men man har också lyckats knyta till sig några större aktörer. Bland annat MLS-laget San Jose Earthquakes som på en dag sålde 80 trädgårdstomtar via Soldsie.
Det snackas mycket om f-handel och social shopping och att det inte riktigt hittat sin plats. Kanske kan detta vara ett steg i rätt riktning. Enligt Chris Bennet så är inte heller en vanlig Facebook-butik den rätta benämningen för social shopping.
– Först är du tvungen att klicka på en flik för att komma till butiken, och sedan får du samma shoppingupplevelse som i en vanlig nätbutik. Det är inte riktigt vettigt om man snackar social shopping, säger Chris Bennet.
Källa: TechCrunch, Mashable