Facebook lanserade tidigare i år sin tjänst Facebook Offers. Statoil och McDonalds var bland de svenska företag som var först ut med tjänsten i sin marknadsföring på Facebook men nu är den alltså öppen för alla, nästan.
För att använda tjänsten måste företaget ha minst 400 fans. Tjänsten är inte heller gratis som den varit under ”testperioden”. För att ta del av tjänsten måste man även betala för vanliga annonser parallellt med sina erbjudanden. Facebook säger dock att den summan blir ganska blygsam och kostnaden varierar beroende på antal fans.
Syns i nyhetsflödet
Erbjudanden från Facebook Offers dyker upp som ett statusmeddelande i användarnas nyhetsflöde. Man kan ta del av erbjudande direkt genom att klicka på dem och sen kan man använda sig av dem genom att skriva ut dem, visa dem på sina mobiltelefoner i en butik, eller ange koder i nätbutiker.
Med den här tjänsten siktar Facebook på samma marknad som Groupon, Gruppi och Rabble. Målet är att det ska bli enklare för företag att marknadsföra sig direkt till sina kunder genom erbjudanden och kampanjer.
Facebook Offers spås bli väldigt stort och på Facebook säger man att det är 40 till 150 procents större chans att konsumenterna ser erbjudandet i sitt nyhetsflöde än på företagets Facebooksida.
Facebooks aktie har förlorat cirka 40 procent av sitt värde sedan börsintroduktionen i maj. Sedan dess har man varit under stor press, kanske kan detta vara det som gör företaget till en pengamaskin?
Källa: Internet Retailer, Reuters