Mer än varannan svensk har idag en smartphone och var tredje svensk surfar regelbundet med hjälp av mobilen. De mobila sökningarna ökar i raketfart men samtidigt är en majoritet av de svenska företagens och e-handlares webbplatser inte anpassade för smartphones eller användarnas beteende. Något som Google hoppas GetMobile ska råda bot på.
– Förutom irriterade konsumenter går man också miste om massor av affärsmöjligheter. När kunderna inte kan få den information de söker eller handla på det sätt de vill tappar de tålamodet och vänder sig någon annanstans. Hela sex av tio av smartphoneanvändarna beskriver det som osannolikt att de återkommer till en sajt som inte är mobilvänlig, skriver Google på sin officiella svenska nyhetsblogg.
Analyser och rekommendationer
En funktion på GetMobile kallas GetMoMeter och med hjälp av den kan man göra en snabb analys av webbplatsen och få rekommendationer kring hur man gör den mer mobilvänlig. Det går också att ladda hem en skräddarsydd rapport.
På sidan kan man även få exempel på mobila webbplatser från företag som gör det på rätt sätt, ta del av enkla tips för hur man själv bör gå till väga och man kan även få hjälp att hitta utvecklare som kan hjälpa till att ta fram en mobilanpassad webbplats.
Nu är det väl knappast så att Google gör detta av endast god vilja. Det är så klart även ett marknadsföringsknep och man hoppas nog kunna kränga en del annonser i slutändan. Men det kan ändå inte vara fel att hjälpa företag att skapa bra mobila webbplatser.
Källa: Press