Hundhalsband och matchande koppel av återvunna PET-flaskor och äppelskal. Det släpper entreprenörerna Amelie Westerberg och John Laster idag, när de lanserar det nya e-handelsföretaget Barkalot.
LÄS ÄVEN: Poserande hundar säljer – nu skissar hon på ny miljonplan
Vi har båda letat efter hållbara premiumprodukter till våra hundar som passar vår livsstil, men har upplevt att utbudet mellan budget och lyx är litet, säger John Laster i ett pressmeddelande.
Vårt mål är att knuffa den ganska likformiga marknaden för husdjursprodukter mot ett mer hållbart tänk. Hundägarna är redo för det.
Företagets hundtillbehör är certifierade och säkerställda att endast innehålla 100 procent petplast och inte andra fibrer. Äppelskalen, som utgör produkternas guldkomponenter, är bioavfall som kommer från den italienska juice-industrin.
I snitt går det åt 3/5 PET-flaska för att tillverka ett hundhalsband från Barkalot, säger John laster.
Duon kompletterar varandra på många sätt. John har varit säljande vd för det svenskgrundade men globala varumärket Stutterheim Raincoats, och Amelie har lång erfarenhet inom e-handel och arbetsprocesser.
Tillsammans har de kunnat bygga en sajt med en automatiserad kundresa, från köp till retur, utan hjälp av externa konsulter.
Vår e-handel står för mindre än två procent av våra kostnader, men är grundstommen i vår verksamhet, säger Amelie.
Vi har en ambitiös plan och måste lägga vår tid på rätt saker. Med rätt system på plats från dag ett kan vi arbeta effektivt och addera eller byta ut funktioner utan huvudvärk när vi växer.
Barkalot.com lanseras som nämnt idag, men inte bara i Sverige. Bolaget storsatsar på sin varumärkeskännedom och lanserar därför en internationell sajt på ytterligare fyra marknader, nämligen i Finland, Frankrike, England och Tyskland.
Johns och Amelies ambition är att "förnya husdjursmarknaden" och grundpelaren i det ska vara Barkalots online-community.
Det är inte längre tillräckligt att bara arbeta med hållbara material, säger Amelie och förklarar:
Vi samlade ihop en grupp med 100 så kallade Key Opinion Leaders, KOL, tidigt och har genom dem bättre kunnat förutspå vad marknaden prioriterar och behöver. På så sätt kan vi balansera hållbarhet med innovation.
För att hjälpa kunderna att sluta den hållbara cirkeln erbjuder företaget valpägare att skicka tillbaka sitt hundhalsband, när valpen vuxit ur det, i utbyte mot rabatt på nästa halsband.
Dessutom kommer företaget att plocka upp 0,5 kg plast, per 1000 kronor som spenderas i e-handeln, med hjälp av organisationen Plastic Bank.
Vi är ett nytt företag med begränsade resurser, men vi gör det vi kan för att sluta cirkeln, avslutar John.