Under november månad i år online-shoppade svenskarna mer än under någon annan månad tidigare. Totalt växte e-handeln i Sverige 25 procent, jämfört med november ifjol. Det visar PostNords rapport E-barometern.
Vi har länge trott att e-handeln kommer att nå nivåer där de allra flesta har e-handlat något den senaste månaden, men vi trodde inte att det skulle ske så snabbt, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Online-julklappar för 10 miljarder: ”Få har tänkt på inslagning”
Under de 30 dagarna handlade 85 procent av Sveriges befolkning, vilket är den högst uppmätta andelen någonsin.
November är inte en vanlig månad på grund av Black Friday. Även förra året såg vi i november en högre e-handelsandel jämfört med resten av året, säger Carl-Fredrik Teder.
Att 85 procent av svenskarna har e-handlat är dock en nivå vi inte har registrerat förut, och det hade sannolikt tagit två till tre normala år för att komma dit e-handeln är nu.
Något man också har observerat i rapporten är att hela 75 procent av svenskarna uppger att de oroar sig för att de själva, eller någon i deras närhet, ska bli smittade coronaviruset. Svenskarna oroar sig även för de ekonomiska konsekvenserna pandemin kan komma att ha för samhället.
Det är en nivå som inte uppmätts sedan i april, då samhällsspridningen av viruset började ta fart i Sverige.