För knappt tre år sedan bestämde sig norska Linnea Tveraaen att satsa allt hon hade på sin e-handelsidé. Hon sålde sin lägenhet och tömde sitt bankkonto till botten, för att starta företaget Snowroller som säljer skiddräkter inspirerade av 70/80-talet.
I fjol, när hon släppte sin andra kollektion, kom försäljningen upp i 300 000 kronor bara under lanseringsmånaden. Nu berättar Linnea att bolagets omsättning ökade med hela 33 procent under det senaste räkenskapsåret, och landade på 1,6 miljoner norska kronor vilket motsvarar runt 1,5 miljoner svenska kronor.
LÄS ÄVEN: Retro-skidkläder gör succé – omsatte 300 000 på en månad
Vintersäsongen 2019/2020 började bra med mycket snö och en månatlig fördubbling av omsättningen jämfört med året innan, säger hon till vår norska systersajt och fortsätter:
Men i mars och april, som vanligtvis är vår högsäsong, upplevde vi en stor orderminskning när samhället stängdes ned på grund av Covid-19. Vi summerade dock trots allt året med en omsättningsökning.
Idag är Snowroller ett globalt skidmärke och hundratals skiddräkter har redan sålts till både kallare och varmare delar av världen.
I år har bolaget även satsat på att synas i fysisk miljö och har öppnat en popup-butik i Aspen.
I vinter planerar vi även flera marknadsföringskampanjer riktade till vår målgrupp utomlands, säger Linnea.
Anledningen till att bolaget har kunnat öka fokuset på sin marknadsföring är att man har tagit steget till att utöka Snowroller-teamet. Tills nyligen bestod e-handelsföretaget endast av grundaren Linnea, som agerar vd, och delägaren Eva Røgler som klev in i bolaget för två år sedan.
Nu har man tagit in fyra nya personer som bland annat ska ansvara för verksamhetens hållbara och cirkulära utveckling, utveckling av produktionen, produktion av innehåll till sociala medier samt kundservice.
Mycket har hänt under det senaste året. Teamet på Snowroller har vuxit från två magisterstudenter till att bestå av sex engagerade och innovativa kvinnor som alla brinner för att göra modebranschen grönare, säger Linnea.
Även om Eva och jag, som är både ägare och heltidsanställda, fick mer tid att lägga på företaget när vi avslutade våra studier så såg vi ett behov av anställda som kompletterade vår kompetens.
Ni nämner ökat fokus på hållbar och cirkulär utveckling. Vad exakt har ni gjort åt det hållet?
Vi har utvecklat och implementerat flera element i vår affärsmodell som gör oss cirkulära och våra produkter mer hållbara. Vi har bland annat släppt en ny kollektion skidkläder tillverkade av återvunnen polyester med tillhörande förpackningar som tillverkades av överskottsmaterial från produktionen, svarar Linnea.
Hon berättar även att Snowroller införde ett system som ger kunderna möjlighet att skicka in sina gamla skidkläder till företaget, i utbyte mot ett presentkort.
Återvinningskonceptet är automatiserat, och returetiketterna och presentkorten skickas ut till kunden direkt. Men finns vissa delar som vi måste göra manuellt, förklarar Linnea.
Vi går bland annat igenom alla inskickade plagg och sorterar dem utifrån deras skick. De flesta plaggen är ofta så bra som nya, och kan säljas vidare direkt. Andra artiklar som har mindre slitage repareras med hjälp av lokala skräddare, och de som inte kan lagas sys om till nya projekt med hjälp av designskolor.
Feedbacken på återvinningssytemet är mycket positivt från både kunder och partners. Linnea avslöjar att målet är att på sikt kunna sälja konceptet till andra företag, men i närtid jobbar man mot att samla in nytt kapital genom privata investerare. Tanken är att genomföra invsteringsrundan i vår och att pengarna ska hjälpa Snowroller att växa ännu mer på den internationella marknaden.