ANNONS

E-handlare pekas ut i artikel - Klarnas VD: "Förtal"

Sebastian Siemiatkowski, vd pĂĄ Klarna, reagerar efter anklagelser om fusk

"Följer lagen".

ANNONS

Sedan regeringens nya lag om e-handelskassor infördes i juli har marknaden sett flera nyskapande alternativ om betalning på nätet. Kort sagt innebär lagen att kreditalternativ inte får ligga överst i kassan eller vara förifyllda, något regeringen hoppas ska leda till en minskad skuldsättning i samhället.

Sedan dess har vi bland annat sett kassor som har debit och kredit bredvid varandra, uttryckt som betala "innan leverans" eller "efter leverans". Andra aktörer har valt att se kortbetalning som en kreditlösning, vilket inneburit att kassan bara har kreditalternativ att välja bland. När så är fallet är det fritt fram att ha ett kreditakternativ överst.

LÄS ÄVEN: Kortbetalning räknas som kredit - nya lagen meningslös?

Nu har Svenska Dagbladet identifierat vad man ser som ännu en "gråzon" gällande e-handel och kreditbetalningar. Tidningen har reagerat på att aktörer som Adlibris och Bokus har Klarna som det översta alternativet i sina kassor, det vill säga ovanför exempelvis direktbetalning med kort. Den som klickar på Klarna kommer dock till tre nya alternativ; faktura, direktbetalning eller delbetalning.

Bokhandlarna menar att upplägget är inom lagens ramar och den bedömningen gör även Klarna, som förtydligar att direktbetalning alltid lyfts fram som det första alternativet när man väl klickat på Klarna i kassan.

Den här lösningen följer lagen. Väljer du att betala med Klarna kommer första alternativ att alltid vara ett direktbetalningsalternativ, skriver Klarnas presschef Niklas Gillström i ett mejl till SvD.

Artikeln har även mötts av reaktioner från Sebastian Siemiatkowski, vd på Klarna.

Det här är förtal av SvD! Klarna har flera betalsätt, direktbetalning och faktura, precis som ett Visa-kort kan vara kredit och debit. Vilka intressen ligger bakom den här häxjakten och ropen på snedvriden konkurrens? SvD springer storbankernas intressen? skriver han i ett inlägg på Twitter.

Svenska Dagbladet har varit i kontakt med Konsumentverket som svarat att de bedriver en löpande tillsyn av hur lagen efterföljs, men att de inte vill kommentera enskilda fall.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se